Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Chór NFM w Katowicach. Czarna maska
23.11.2023
czw.
19:30
Katowice, sala koncertowa NOSPR
Program:

K. Penderecki Czarna maska – opera w 1 akcie wg dramatu Gerharta Hauptmanna

Bilety na stronie organizatora

 

Wykonawcy:

Marin Alsop – dyrygentka
Tadeusz Szlenkier – tenor (Silvanus Schuller)
Yeree Suh – sopran (Benigna)
Joanna Kędzior – sopran (Arabella)
Jennifer Johnson Cano – mezzosopran (Rosa Sacchi)
Patrick Vogel – tenor (Jedidja Potter)
Nathanaël Tavernier – bas (François Tortebat)
Ewa Tracz – sopran (Daga)
Tómas Tómasson – baryton (Löwel Perl)
Patrick Alexander Keefe – bas-baryton (Robert Dedo)
Dariusz Machej – bas (Plebanus Wendt)
Mateusz Zajdel – tenor liryczny (Hadank)
Remigiusz Łukomski – bas (Graf Ebbo)
Magdalena Pluta – alt (Gräfin Laura)
Piotr Maciejowski – tenor (Schedel)
Jan Żądło – bas (Doktor Knoblochzer)
Justyna Ołów – mezzosopran (Schwarzer Tod)
Georg Zlabinger – reżyseria
Néstor Bayona – asystent dyrygenta, pianista korepetytor
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Artur Koza – przygotowanie Chóru NFM
NOSPR

Lokalizacja:
Katowice, sala koncertowa NOSPR

Otrzymawszy w 1982 roku zamówienie Festiwalu w Salzburgu na napisanie opery, Krzysztof Penderecki chciał początkowo zaadaptować Pannę Julię Strindberga albo głośnego w owym czasie Amadeusza Petera Shaffera, odrzucił jednak te pomysły, gdy tylko natknął się na wyszperaną przypadkiem Czarną maskę Hauptmanna.
Od razu odkrył w tej sztuce wprost idealny materiał literacki dla aktualnych zamierzeń artystycznych. Odpowiadała mu przede wszystkim jedność miejsca i czasu – fakt, że cała akcja rozgrywa się w ciągu jednego popołudnia i wieczoru, i w pomieszczeniu zamkniętym, wprawdzie przestronnym, niemniej swoiście klaustrofobicznym.

Ponadto inspirował go istniejący w sztuce „akustyczny” drugi plan – dochodzące z zewnątrz rozmaite hałasy i dźwięki: a to wrzawa krążącego wokół domu pochodu karnawałowego, a to kuranty kościelne, a to zwykłe, lecz pełne niepokoju odgłosy stukania, szmery i pospolite wrzaski. Mogła z tym korespondować wariacka muzyka Hadanka wykonywana na scenie oraz oratoryjne Dies irae i liczne motywy, frazy chorałów i pieśni religijnych podejmowane przez występujące postaci.

Krótko mówiąc, sztuka stwarzała ogromne pole do popisu dla kompozytora, który w tok muzycznej narracji mógł wplatać zarówno kryptocytaty z muzyki dawnej, średniowiecznej i barokowej, jak i autocytaty z dzieł własnych napisanych wcześniej, takich jak Polskie Requiem czy Te Deum.
Tak więc libretto nie stanowiło właściwie problemu. Dostosował po prostu tekst sztuki do potrzeb widowiska operowego. Polegało to z jednej strony na dokonaniu odpowiednich skrótów (usunięto mniej więcej jedną czwartą tekstu – głównie wypowiedzi na tematy historyczne, religijno-filozoficzne i społeczne), a z drugiej – na wprowadzeniu różnego rodzaju powtórzeń i tak zwanych refrenów. Zmieniono też nieco zakończenie – na bardziej radykalne i wyraziste. W wersji operowej, poza Perlem, „Żydem wiecznym tułaczem”… nie pozostaje przy życiu nikt.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Lutosławski Quartet w Lusławicach
13. Festiwal EMANACJE: Tożsamość
12.07
sob.
19:00
Lusławice, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Koncert Wrocław Baroque Ensemble w ramach Emilia Romagna Festival
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
23.07
śr.
21:00
Włochy, Imola, Chiesa di San Domenico
Suita Carmen Bizeta
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
10.08
niedz.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Benedetti’s and Sitkovetsky’s Tribute to Menuhin
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
11.08
pon.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się