Akademicka Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Akademicka Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu / fot. archiwum AMKL
Koncerty zewnętrznych organizatorów
Święto Nauki 2023
14.11.2023
wt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Koncert dla Uczczenia Obchodów Święta Nauki we Wrocławiu, na który uprzejmie zapraszają Prezydent Wrocławia oraz Rektorzy Uczelni Wrocławia i Opola

F. Chopin II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
***
M. Karłowicz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
A. Dvořák Te Deum op. 103

Koncert dostępny będzie również online na stronach uczelni publicznych Wrocławia i Opola oraz na stronie KRUWiO

Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent
Piotr Alexewicz – fortepian
Jacek Ropski – skrzypce
Joanna Zawartko – sopran
Mariusz Godlewski – baryton

Akademicka Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz połączone chóry akademickie Wrocławia:
Chór Ars Cantandi Uniwersytetu Ekonomicznego (kierownictwo artystyczne Anna Grabowska-Borys)
Chór Feichtinum Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (kierownictwo artystyczne Artur Wróbel, współpraca Magdalena Wojtas)
Chór Gaudium Uniwersytetu Wrocławskiego (kierownictwo artystyczne Alan Urbanek)
Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
(kierownictwo artystyczne Magdalena Wojtas)
Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
(kierownictwo artystyczne Jolanta Szybalska-Matczak, współpraca Kacper Kubiak)
Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
(kierownictwo artystyczne Jolanta Szybalska-Matczak, współpraca Kacper Kubiak)
Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (kierownictwo artystyczne Magdalena Wojtas)
Chór Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (kierownictwo artystyczne Alan Urbanek)
Reprezentacyjny Chór Akademii Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
(kierownictwo artystyczne Maciej Wojciechowski)
Zespół Studentów Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (kierownictwo artystyczne Izabela Polakowska-Rybska)

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Po raz kolejny nauka wrocławska obchodzi swoje święto. To ważne wydarzenie uroczyście zainauguruje koncert, którego program, choć nie wprost, wskaże, o czym przede wszystkim powinniśmy przy tej okazji pamiętać. Aby rozjaśnić tę kwestię, przyjrzyjmy się genezie poszczególnych utworów.

Kiedy dziewiętnastoletni Fryderyk Chopin powrócił triumfalnie z pierwszej podróży do Wiednia, gdzie w 1829 roku koncertował z wielkim powodzeniem, zaczął komponować nowe utwory, mające stanowić przepustkę do pianistycznej kariery. Ówczesne konwencje nie pozostawiały złudzeń: w pianistyce dominował efektowny, choć raczej powierzchowny styl brillant i biegłości w tej stylistyce wymagało się od wirtuozów. Dlatego to po nią właśnie sięgnął Chopin, tworząc II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (chronologicznie pierwszy, lecz wydany później). Tylko pozornie utwór nie odróżnia się od innych należących do tego nurtu – cechuje się typową trzyczęściową budową (szybka – wolna – szybka), pomocniczą rolą orkiestry i absolutną dominacją fortepianu. Indywidualność Chopina ujawnia się tu jednak z nieodpartą mocą, nasycając Koncert prawdziwie romantyczną ekspresją i poetyckością wyrazu – jej szczytem jest słynne Larghetto (część druga), zainspirowane młodzieńczą miłością kompozytora – oraz pierwiastkiem polskości, dzięki któremu finałowe rondo oscyluje między zadumanym kujawiakiem i radosnym mazurem. W rezultacie powstało arcydzieło, a obowiązująca tradycja została jednocześnie utrzymana i przezwyciężona.

Z nieco innego założenia wyszedł Mieczysław Karłowicz. Komponując Koncert skrzypcowy A-dur op. 8, utwór kończący okres młodzieńczy artysty, nie poszukiwał nowatorstwa, a raczej pragnął wpisać się w panujący wówczas styl późnoromantyczny. Z tego względu dzieło ma tradycyjną, trzyczęściową budowę (spokrewnioną zresztą z tą zastosowaną już przez Chopina w jego koncertach). Ważną inspirację stanowiła muzyka Piotra Czajkowskiego, którą Karłowicz się wtedy fascynował – podobieństwo widać w sposobie traktowania orkiestry oraz niektórych rozwiązaniach formalnych, takich jak wprowadzenie tematu przez solistę po krótkim, kilkutaktowym wstępie orkiestrowym w pierwszej części. Koncert powstawał z myślą o nauczycielu i mistrzu Karłowicza, wybitnym skrzypku Stanisławie Barcewiczu, któremu zresztą został zadedykowany. Z tego względu partia solisty jest w nim wyjątkowo trudna, bogata w wielodźwięki, tryle i figuracje. Nigdy jednak wirtuozeria nie przesłania w niej narracji – tej bowiem podporządkowuje się nawet kadencja w pierwszej części, zwyczajowo traktowana jako czysty popis, tu zaś zredukowana do zaledwie czternastu taktów, ściśle powiązanych z muzyczną akcją.

Na zakończenie zabrzmi monumentalne (choć jak na romantyczne standardy niedługie) Te Deum op. 103, które Antonin Dvořák skomponował na czterechsetlecie odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Takie właśnie zamówienie na wielką kantatę na chór, orkiestrę i solistów towarzyszyło kompozytorowi w jego podróży do Nowego Świata. Choć Dvořák sięgnął po wczesnochrześcijański hymn, nasycił swoje dzieło pierwiastkami świeckimi. Żywiołowy początek, poprzedzony zawadiackim solo kotłów i pobrzmiewający czeskim folklorem, oddaje nastrój ludowej zabawy, zaś partie obojga solistów (sopranu i basu) potraktowano w sposób operowy. Po momentach tkliwości, powagi, tajemniczości i słodyczy nadchodzi elektryzujące, niemal ekstatyczne zakończenie, które dobitnie akcentuje radosno-dziękczynne przesłanie hymnu, do dziś wykorzystywanego przy okazji ważnych rocznic.

Cóż zatem z tego wszystkiego wynika? Na jakie istotne sprawy wskazują kompozytorzy, których dzieła zabrzmią podczas koncertu? Chopin uczy, że odkrywczość i postęp wymagają doskonałej znajomości tradycji, ale też odwagi, by poza nią wykraczać. Karłowicz pokazuje, jak ważny jest szacunek dla pedagogów i odrzucanie uproszczonych, niepogłębionych rozwiązań. Dvořák zaś, jako dojrzały mistrz, zaświadcza, że szczególne okazje wymagają szczególnej celebracji. Święto Nauki do takich właśnie okazji bezsprzecznie należy.

Jan Bielak

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Koncert jubileuszowy Ireny Santor
 
20.09
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
ORGANITY feat. Adam Bałdych, Piotr Schmidt
 
22.09
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Edyta Geppert z zespołem Vasie
 
23.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Cugowski – 55 lat na scenie
 
24.09
śr.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
SPIĘTY / WY i ONI
 
11.10
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Hołdys / Waglewski / Karimski Orchestra – I Ching Plus
 
13.10
pon.
20:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Diana Krall
 
18.10
sob.
20:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Andreas Vollenweider & Friends
CAVERNA MAGICA – REVISITED 2025
19.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chris Botti
 
20.10
pon.
20:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kasia Kowalska - 30 lat Gemini
 
29.10
śr.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
MUZYKA – JAN KANTY PAWLUŚKIEWICZ
 
09.11
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
L.U.C. & Rebel Babel Orchestra – Pożegnanie z mikrofonem (symfonicznie)
 
10.11
pon.
20:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jubileusz Andrzeja Poniedzielskiego
 
11.11
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kayah – The Best
 
29.11
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Michał Bajor

Piosenki, które lubię

 
30.11
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Igor Herbut solo
 
08.12
pon.
20:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Glenn Miller Orchestra
 
13.12
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Raz, Dwa, Trzy…dzieści pięć okrążeń wokół słońca
Jubileusz 35-lecia zespołu
19.12
pt.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
MAZOWSZE Świątecznie – Koncert Kolęd i Pastorałek
 
20.12
sob.
17:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa
 
07.02
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się