Recital Benjamina Schmida, znakomitego austriackiego skrzypka, to świetna okazja, by przypomnieć o fenomenie dziewiętnastowiecznych transkrypcji (opracowań) muzycznych. Kultura muzyczna XIX wieku nie znała lepszych sposobów upowszechniania najbardziej społecznie nośnych utworów, a dzieła Fryderyka Chopina zawsze należały do najczęściej transkrybowanych, nie tylko w wieku XIX, ale także w następnym, XX stuleciu. Różnorodność sposobów aranżowania kompozycji Chopina jest niezwykła i rozpościera się między surowymi, bliskimi oryginałom pietystycznymi przekładami na inne instrumenty/grupy instrumentów, a popularnymi, często zatracającymi istotę chopinowskiej ekspresji „kawałkami”, adresowanymi do najmniej wyrobionej muzycznie publiczności. Profesor Maciej Gołąb w swym wykładzie przedstawi pełne spektrum różnorodnych sposobów aranżowania oryginalnych utworów Fryderyka Chopina na różne składy instrumentalne, o różnych funkcjach, adresowanych do różnych grup odbiorców. Na kanwie prezentowanych tekstów nutowych i nagrań rozważał będzie zagadnienia wartości artystycznych omawianych aranżacji jako przejawów kultury muzycznych środowisk i czasów, w jakich powstawały.
Maciej Gołąb to emerytowany profesor zwyczajny uniwersytetów w Warszawie i we Wrocławiu. W 2015 roku założył Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego i do roku 2020 pełnił funkcję jego dyrektora. Wcześniej, w latach 1971–1976, studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie doktoryzował się w 1981 roku, tam też w 1990 uzyskał habilitację i w 1999 roku otrzymał tytuł profesora nauk humanistycznych. Jego zainteresowania badawcze mają trzy punkty ciężkości: są związane z historią dwudziestowiecznej moderny muzycznej, metodologią badań muzykologicznych oraz twórczością (wraz z jej recepcją) Fryderyka Chopina. Opublikował w Polsce i za granicą kilkanaście książek z tego zakresu, m. in.: Dodekafonia (1987), Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina (1991), Spór o granice poznania dzieła muzycznego (2003), Chopin w kulturze polskiej (red., 2010), Muzyczna moderna w XX wieku (2011), Mazurek Dąbrowskiego. Muzyczne narodziny hymnu (2021).