Mirosław Kocur / fot. archiwum gościa
Akademia Melomana NFM
Muzyka Chopina i jej transkrypcje – wykład prof. dr. hab. Macieja Gołąba
07.03.2024
czw.
17:45
NFM, VIP Room (+1)
Program:

Muzyka Chopina i jej transkrypcje

Lokalizacja:
NFM, VIP Room (+1)
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
15

Recital Benjamina Schmida, znakomitego austriackiego skrzypka, to świetna okazja, by przypomnieć o fenomenie dziewiętnastowiecznych transkrypcji (opracowań) muzycznych. Kultura muzyczna XIX wieku nie znała lepszych sposobów upowszechniania najbardziej społecznie nośnych utworów, a dzieła Fryderyka Chopina zawsze należały do najczęściej transkrybowanych, nie tylko w wieku XIX, ale także w następnym, XX stuleciu. Różnorodność sposobów aranżowania kompozycji Chopina jest niezwykła i rozpościera się między surowymi, bliskimi oryginałom pietystycznymi przekładami na inne instrumenty/grupy instrumentów, a popularnymi, często zatracającymi istotę chopinowskiej ekspresji „kawałkami”, adresowanymi do najmniej wyrobionej muzycznie publiczności. Profesor Maciej Gołąb w swym wykładzie przedstawi pełne spektrum różnorodnych sposobów aranżowania oryginalnych utworów Fryderyka Chopina na różne składy instrumentalne, o różnych funkcjach, adresowanych do różnych grup odbiorców. Na kanwie prezentowanych tekstów nutowych i nagrań rozważał będzie zagadnienia wartości artystycznych omawianych aranżacji jako przejawów kultury muzycznych środowisk i czasów, w jakich powstawały.   

Maciej Gołąb to emerytowany profesor zwyczajny uniwersytetów w Warszawie i we Wrocławiu. W 2015 roku założył Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego i do roku 2020 pełnił funkcję jego dyrektora. Wcześniej, w latach 1971–1976, studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie doktoryzował się w 1981 roku, tam też w 1990 uzyskał habilitację i w 1999 roku otrzymał tytuł profesora nauk humanistycznych. Jego zainteresowania badawcze mają trzy punkty ciężkości: są związane z historią dwudziestowiecznej moderny muzycznej, metodologią badań muzykologicznych oraz twórczością (wraz z jej recepcją) Fryderyka Chopina. Opublikował w Polsce i za granicą kilkanaście książek z tego zakresu, m. in.: Dodekafonia (1987), Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina (1991), Spór o granice poznania dzieła muzycznego (2003), Chopin w kulturze polskiej (red., 2010), Muzyczna moderna w XX wieku (2011), Mazurek Dąbrowskiego. Muzyczne narodziny hymnu (2021).

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się