Dzieli je dwieście kilometrów, które można jednak szybko pokonać, jadąc trasą ekspresową S8. Chociaż Wrocławia i Łodzi nie wiąże oficjalny status miast partnerskich, tegoroczna Musica Polonica Nova połączy je silną więzią artystycznej relacji, symbolicznie ujętej liczbami 71/42. Pięcioodcinkową festiwalową miniserię o takim właśnie tytule rozpocznie prezentacja muzyki Cezarego Duchnowskiego oraz Marty Śniady – kompozytorki rezydentki tej edycji. Odpowiadać będą za nią studenci Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, tworzący grupę Soundcheck – New Music Ensemble, która wystąpi pod dyrekcją Macieja Koczura – kuratora łódzko-wrocławskiego cyklu.
Twórcy, których muzyka zostanie zaprezentowana podczas koncertu otwierającego 34. Musica Polonica Nova, reprezentują oba te środowiska. Cezary Duchnowski zawodowo związał się z macierzystą uczelnią – Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Obecnie wykłada tam kompozycję i realizację muzyki komputerowej. Zafascynowany brzmieniami elektroakustycznymi był jednym z inicjatorów zorganizowania na uczelni Studia Kompozycji Komputerowej. Parallels Duchnowskiego powstało na zamówienie festiwalu Warszawska Jesień i prawykonano je na nim w 2014 roku. Chociaż zestaw perkusyjny na scenie sugeruje rockowe zacięcie tej muzyki, to motto utworu artysta zaczerpnął z Burzy Shakespeare’a: „Sen i my z jednych złożeni pierwiastków; / Żywot nasz krótki w sen jest owinięty”. Wspólne pierwiastki, płynne granice, połączenia… właśnie to nas w tym roku interesuje podczas Musica Polonica Nova.
Z Łodzią natomiast związana jest Marta Śniady. To tam kończyła studia w zakresie kompozycji (uczyła się też w Królewskiej Akademii Muzycznej w duńskim Aarhus), a obecnie na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów wykłada. Jej utwór, który zaprezentują artyści Soundcheck – New Music Ensemble, został prawykonany w 2016 roku podczas Musica Moderna. Tytuł dzieła – (lm) – odsyła słuchacza do świata fizyki. Kryjący się pod tym oznaczeniem lumen jest jednostką z układu SI, służącą do mierzenia strumienia świetlnego. „Utwór jest próbą przełożenia relacji światło-ciemność i różnych stopni natężenia emisji światła na środki muzyczne” – pisze sama kompozytorka.
Projekt 71/42 powstał we współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.