Brzmieniowa emancypacja akordeonu należy do najciekawszych i być może najbardziej zaskakujących zjawisk w muzyce polskiej przełomu XX i XXI wieku. Osiągnięcia polskich kompozytorów i wykonawców sprawiają, że instrument ten coraz rzadziej kojarzy się wyłącznie z muzyką prezentowaną w gronie znajomych. Czwartkowy koncert wrocławsko-łódzkiej serii 71/42 znakomicie wpisze się w nurt eksplorowania jego przebogatych możliwości. Podczas festiwalowego minirecitalu wybitny akordeonista młodego pokolenia Aleksander Stachowski zaprezentuje utwory skomponowane przez Michała Moca i Olgę Hans.
Oboje kompozytorów znane jest ze szczególnego wyczulenia na emocje. Związany z Wrocławiem Michał Moc to twórca, który mistrzowsko opanował operowanie językiem muzyki nowej w jej akordeonowym wydaniu. Na jego monograficznej płycie Emotion z 2011 roku wydanej nakładem wytwórni Dux, znalazły się dwa utwory na ten instrument. Nagrał je sam kompozytor – jest on bowiem również koncertującym akordeonistą. Zaś autorka kolejnego utworu, po który sięgnie Aleksander Stachowski – kompozytorka Olga Hans – zasłynęła kilkanaście lat temu, kiedy napisała dla Dominika Połońskiego Koncert wiolonczelowy na prawą rękę. Utwór pozwolił jej następnie nawiązać współpracę ze słynną szkocką perkusistką Evelyn Glennie. Pochodząca z Pabianic artystka na co dzień związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi. Jej Ciemne i szare naoczności zostały prawykonane w 2023 roku na Krakowskim Festiwalu Akordeonowym.
Solista Aleksander Stachowski jest absolwentem tej samej uczelni, a od pięciu lat pracuje tam również na stanowisku asystenta. To laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, kilkukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wielu uznanych akordeonistów. Koncertując od dziewiątego roku życia, występował już w Belgii, Francji, Niemczech, Serbii, Słowenii, Litwie oraz Ukrainie.
Projekt 71/42 powstał we współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.