Finałowy koncert tegorocznej edycji Musica Polonica Nova ukaże cechującą muzykę nową relacyjność w szerokiej perspektywie historycznej, sięgając aż do twórczości łączonego z tzw. polską szkołą kompozytorską Kazimierza Serockiego. Przyjrzymy się zatem, jak na przestrzeni ostatniego półwiecza artyści na różne sposoby przekraczali granice między kulturą elitarną a popularną. W ostatnim utworze programu Artur Zagajewski stanie na scenie z gitarą elektryczną, czym przełamie jedno z najdłużej utrzymujących się w świecie filharmonii przyzwyczajeń, każących oddzielać funkcję twórcy i wykonawcy.
Kazimierz Serocki w swoim parodystycznym Swinging Music czerpie oczywiście z muzyki jazzowej. Utwór napisany dla Warsztatu Muzycznego, który prowadził Zygmunt Krauze, łączy jazz z charakterystycznym dla polskiej awangardy sonoryzmem, a więc skupieniem na dźwiękowej barwie. „W ciągu czterech minut istnieje 40 barw: 8 z klarnetu, 10 z puzonu, 9 z wiolonczeli i 13 z fortepianu” – wyliczał, analizując formę swojego dzieła, kompozytor. Młodsze od utworu Serockiego o czterdzieści cztery lata multimedialne empty music Jagody Szmytki z 2014 roku było na polskim gruncie nowatorskie, ze względu na podjęcie przez autorkę problemu wolności w mediach społecznościowych. Zaś Tango Tadeusza Wieleckiego, napisane w 1980 roku, można potraktować jako przełom w biografii jego twórcy. Otworzyło dekadę, w której kompozytor skłonił się ku ironii i groteskowej estetyce, niespodziewanie przy okazji korelując z wyprodukowaną w tym samym roku i noszącą taki sam tytuł polską animacją nagrodzoną w 1982 roku Oscarem.
Ekspresyjne, podobnie jak utwór Szmytki uzupełniony o warstwę wideo, dzieło Polka is a Czech dance Niny Fukuoki miało swoją premierę podczas ubiegłorocznej edycji słynnych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie. Kompozytorka, która z czerpania z popkultury i inspirowania się Internetem uczyniła swój znak rozpoznawczy, porusza tutaj również zagadnienia nierówności i sztucznej inteligencji. Prawykonanie kompozycji Artura Zagajewskiego poprzedzi jeszcze Healing zafascynowanej fizycznym wymiarem dźwięku Aleksandry Słyż. Artystka ta funkcjonuje na pograniczu światów muzyki poważnej i kultury niezależnej. Utwór, który usłyszymy podczas koncertu, ukazał się w 2022 roku na jej płycie A Vibrant Touch, wydanej nakładem wytwórni Warm Winters z Bratysławy.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne - partner festiwalu