Wratislavia Cantans
Avi Avital – sztuka mandoliny
06.09.2024
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Program:

Domenico Scarlatti Sonata d-moll na mandolinę i b.c. K. 90
Antonio Vivaldi Sonata triowa g-moll RV 85 (oprac. na mandolinę i b.c.)
Johann Sebastian Bach Ciaccona z II Partity d-moll na skrzypce solo BWV 1004 (oprac. na mandolinę)
Antonio Vivaldi Sonata triowa C-dur RV 82 (oprac. na mandolinę i b.c.)
Johann Sebastian Bach Sonata e-moll na flet i b.c. BWV 1034 (oprac. na mandolinę i b.c.)

Opracowanie dzieł: Avi Avital

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Avi Avital – mandolina
Sebastian Wienand – klawesyn

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Rynek 6, Wrocław
Cennik:
od 30 do 120 zł

Historia tego przypominającego niewielką lutnię instrumentu sięga czterech stuleci. Wykształcił się we Włoszech, dość szybko jednak upowszechnił się na całym świecie, również jako instrument ludowy. Na Wratislavii Cantans na mandolinie bo o niej mowa zagra Avi Avital, który po latach powraca do Wrocławia, by wykonać barokowe dzieła. Towarzyszyć mu będzie klawesynista Sebastian Wienand.

Migracje są nieodłącznym elementem życia człowieka, także artystów. Dzięki podróżom ich twórczość zyskuje nowe barwy i charakter, odzwierciedla też różnorodność kultur i wpływów, z którymi się styka. W programie koncertu znajdują się dzieła, które powstały podczas podróży kompozytorów barokowych: Scarlatti tworzył na dworze hiszpańskim, Bach pełnił funkcję kapelmistrza w Köthenprzypuszcza się, że Vivaldi działał w Pradze. Podróże te i związane z nimi doświadczenia nie pozostały bez wpływu na styl artystów, czyniąc ich twórczość niezwykle barwną i różnorodną.

Muzyczną podróż rozpoczniemy Sonatą d-moll K. 90 Domenica Scarlattiego. Data jej skomponowania nie jest dokładnie znana, ale przypuszcza się, że powstała w czasie, kiedy jej twórca przebywał na dworze hiszpańskim. Wpływy iberyjskie słychać w pełnej brawury i ekspresji kompozycji o typowej, czteroczęściowej budowie. 

Antonio Vivaldi od lat młodzieńczych towarzyszył ojcu w podróżach koncertowych, rozwijając swoje umiejętności muzyczne. Jego Sonaty triowe g-moll RV 85 i C-dur RV 82 zostały skomponowane najprawdopodobniej podczas pobytu twórcy w Pradze w latach 1730–1731. Oba dzieła dedykowane są hrabiemu Johannowi Josephowi von Wrtby entuzjaście brzmienia lutni i znajomemu Vivaldiego. Choć w oryginale przeznaczone były na lutnię, skrzypce i basso continuo, na festiwalu zabrzmią w opracowaniu na mandolinę (z towarzyszeniem b.c.).

Usłyszymy także Ciacconę ostatnią część słynnej Bachowskiej Partity d-moll BWV 1004. Ujawniony w tym dziele geniusz jego twórcy sprawia, że do dziś pozostaje ono źródłem fascynacji zarówno dla kompozytorów, jak i instrumentalistów. Dzieło doczekało się niezliczonych aranżacji i transkrypcji, co podkreśla tylko jego absolutny fenomen. Bach Partitę ukończył w Köthen, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza i gdzie ze względu na surowe kalwińskie podejście księcia Leopolda do muzyki kościelnej skupił się na kompozycjach świeckich. Przypuszczalnie sama Ciaccona powstała dla upamiętnienia jego pierwszej żony Marii Barbary Bach. Również w Köthen najprawdopodobniej powstawała także Sonata e-moll BWV 1034 w oryginale na flet i basso continuo. Składa się ona z czterech części, które nawiązują do popularnej barokowej formy sonaty da chiesa („sonaty kościelnej”). Szczególnie interesująca jest tu część czwarta, głównie ze względu na formę kanonu, gdzie jeden głos naśladuje drugi. Bach wymaga tu od wykonawcy nie lada umiejętności technicznych. Nic zatem dziwnego, że izraelski mandolinista Avi Avital swój recital zakończy jej popisowym wykonaniem.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian – Krotoszyn
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
12.09
czw.
19:00
Krotoszyn, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Podróż do źródeł – Bolesławiec
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
12.09
czw.
19:00
Bolesławiec, bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Podróż do źródeł – Kłodzko
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
13.09
pt.
20:00
Kłodzko, kościół pw. Matki Bożej Różańcowej
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chór Chłopięcy NFM i Chór Dziewczęcy NFM
14.09
sob.
12:00
NFM, Sala Główna
Głos zmian – Oleśnica
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
14.09
sob.
17:00
Oleśnica, kościół pw. Świętej Trójcy
Axis mundi – Nowogrodziec
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
14.09
sob.
19:00
Nowogrodziec, Centrum Kultury i Sztuki Muza
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
15.09
niedz.
15:00
Wrocław, katedra greckokatolicka św. Wincentego i św. Jakuba
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się