NFM Filharmonia Wrocławska / fot. Łukasz Rajchert
NFM Filharmonia Wrocławska / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
NFM Filharmonia Wrocławska w Szczecinie
19.04.2024
pt.
19:00
Filharmonia Szczecińska
Program:

A. Copland Appalachian Spring – suita
R. Schumann Konzertstück G-dur na fortepian i orkiestrę op. 92
***
R. Schumann I Symfonia B-dur op. 38 „Wiosenna”

Więcej informacji na stronie organizatora.

Wykonawcy:

Christian Zacharias – fortepian, dyrygent
NFM Filharmonia Wrocławska

Lokalizacja:
Filharmonia Szczecińska
ul. Małopolska 48, Szczecin

Christian Zacharias jest cenionym na całym świecie wybitnym interpretatorem muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena i Roberta Schumanna. Dwa dzieła ostatniego z tych kompozytorów znalazły się w programie występu artysty z NFM Filharmonią Wrocławską. Zacharias będzie nie tylko dyrygował, ale zasiądzie też przy fortepianie, wykonując w jednym z tych utworów partię solową. Programu dopełni suita z baletu Appalachian Spring Aarona Coplanda.

Barwna suita z baletu Appalachian Spring Aarona Coplanda, która otworzy koncert należy do grupy trzech tak zwanych „baletów kowbojskich” tego artysty (pozostałe to Rodeo i Billy the Kid). Dzieło to zostało zamówione przez sławną tancerkę Marthę Graham, a prawykonanie odbyło się w Waszyngtonie w 1944 roku. Treścią baletu są perypetie młodej pary osadników, rozgrywające się właśnie w okresie wiosny. Błyskotliwie orkiestrowana suita szybko zyskała dużą popularność i należy obecnie do najchętniej wykonywanych z repertuaru amerykańskiego kompozytora. Z kolei Konzertstück G-dur Roberta Schumanna to utwór napisany we wrześniu 1849 roku. Składa się z dwóch odcinków – utrzymanej w powolnym tempie introdukcji i dynamicznej części zasadniczej. Jako pierwsza wykonała go w Lipsku w lutym 1850 roku Clara – żona twórcy, znakomita kompozytorka i pianistka.

Drugą część koncertu wypełni w całości Symfonia B-dur „Wiosenna” Schumanna. Powstała ona bardzo szybko, kompozytor pracował nad nią bowiem tylko dwa miesiące, w styczniu i lutym 1842 roku. Prawykonanie odbyło się już w marcu tego samego roku w Lipsku pod batutą Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Do tej pory Schumann znano głównie ze względu na jego kompozycje fortepianowe. Do napisania większego utworu na orkiestrę namówiła go żona. Co ciekawe, chociaż artysta w liście do przyjaciela opisywał ze szczegółami, z czym kojarzą mu się konkretne fragmenty w partyturze, to wszelkie „wiosenne” asocjacje przyszły mu do głowy już po ukończeniu dzieła! Kompozytor planował nawet nadanie poszczególnym ogniwom programowych tytułów (Początek wiosny, Wieczór, Wesołe zabawy i Wiosna w pełnym rozkwicie), ale wycofał się z tego pomysłu, pozostawiając słuchaczowi wybór co do tego, w jaki sposób powinien zinterpretować on poszczególne fragmenty.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Veni ad me
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
19.05
niedz.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
28.05
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
31.05
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się