Wrocławska Orkiestra Barokowa / fot. Łukasz Rajchert
Wrocławska Orkiestra Barokowa / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
28.05.2024
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Program:

G.F. Händel Teseo HWV 9 (opera w wersji koncertowej)

Koncert we współpracy z Händel-Festspiele w Halle

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Fanny Lustaud – Medea (mezzosopran)
Dennis Orellana – Teseo (sopran)
Suzanne Jerosme – Agilea (sopran)
Johanna Rosa Falkinger – Clizia (sopran)
Sonja Runje – Egeo (mezzosopran)
Franko Klisovic – Arcane (kontratenor )
Michał Pytlewski – Sacerdos di Minerva (bas)
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Lokalizacja:
Niemcy, Halle, Francke Foundations

W historii przedstawionej przez Georga Friedricha Händla w Teseo za sznurki pociągają kobiety. To nie z tego powodu trzecią operę seria skomponowaną przez niego dla Londynu uznaje się za eksperyment (przecież wyrazistych postaci kobiecych w innych jego utworach też wcale nie brakuje). W zaprezentowanym po raz pierwszy w 1713 roku dziele ewenementem były wyraźne wpływy francuskie. Jest to właściwie połączenie opery włoskiej i tragédie lyrique.

Libretto Teseo autorstwa Nicoli Hayma bazuje luźno na wątkach mitologicznych. Sławny pogromca Minotaura – Tezeusz – znów ma kłopoty. Kiedy razem z Ateńczykami – poddanymi swojego ojca, króla Egeusza –  wyrusza na wojnę, ten postanawia poślubić jego ukochaną Agileę, a jego samego zmusić do ożenienia się z czarodziejką Medeą. Co gorsza, wracającego w glorii chwały syna oskarża o zawiązanie spisku mającego na celu przejęcie władzy. Kiedy Tezeusz oświadcza Medei, że wcale nie zamierza rezygnować z miłości do Agilei, ta postanawia się zemścić. Nasyła na kochanków demony, a królowi wręcza truciznę służącą do zabicia Tezeusza. W ostateczności bierze sprawy w swoje ręce, przybywa na rydwanie ciągniętym przez smoki i skórę herosa musi ratować sama Minerwa.

Haym tej zawiłej historii nie stworzył od podstaw, a jedynie zaadaptował akcję jednej z francuskich oper Jeana-Baptiste’a Lully’ego. To właśnie dlatego akcja widowiska rozpisana jest na aż pięć aktów, a obok głównej pary kochanków – Tezeusza i Agilei, pojawia się druga – Arcane i Clizia. Zupełnie inna niż w typowej operze włoskiej jest tu też zazwyczaj funkcja arii – Händel nie przestrzega neapolitańskiej konwencji, zgodnie z którą postać po jej wykonaniu opuszcza scenę. W Teseo zdarza się  nawet, że śpiewa się dwie takie arie pod rząd, a kolejnych duetów – też wbrew wzorcom włoskim – nie oddziela recytatyw.

Dzisiaj taka nietypowa forma intryguje; zachwyca orkiestracja, wirtuozeria partii wokalnych i znakomicie oddane w muzyce charaktery postaci. Teseo to kolejna, obok chociażby Rinalda czy Alciny, opera Händla, w której pojawiają się wątki magiczne. Po ponad trzystu latach od ich powstania wciąż warto poddawać się ich czarowi.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Wrocław Baroque Ensemble na Węgrzech
 
17.12
wt.
19:30
Węgry, Pécs, katedra Świętych Apostołów Piotra i Pawła
Avdeeva Plays Chopin
Jarosław Thiel / Wrocławska Orkiestra Barokowa
30.01
czw.
19:00
Francja, Paryż, La Seine Musicale
Polish Cello Quartet & Gary Hoffman with Cello Ensemble
 
13.03
czw.
20:15
Belgia, Music Chapel, Haas-Teichen Studio
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się