Wrocławska Orkiestra Barokowa / fot. Łukasz Rajchert
Wrocławska Orkiestra Barokowa / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
31.05.2024
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
Program:

G.F. Händel Mesjasz – oratorium HWV 56 (wersja dublińska, 1742)

Koncert we współpracy z Händel-Festspiele w Halle

Wykonawcy:

Alexander Schneider – dyrygent 
ensemble polyharmonique
Wrocławska Orkiestra Barokowa 
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej 

Lokalizacja:
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen

W historii przedstawionej przez Georga Friedricha Händla w Teseo za sznurki pociągają kobiety. To nie z tego powodu trzecią operę seria skomponowaną przez niego dla Londynu uznaje się za eksperyment (przecież wyrazistych postaci kobiecych w innych jego utworach też wcale nie brakuje). W zaprezentowanym po raz pierwszy w 1713 roku dziele ewenementem były wyraźne wpływy francuskie. Jest to właściwie połączenie opery włoskiej i tragédie lyrique.

Libretto Teseo autorstwa Nicoli Hayma bazuje luźno na wątkach mitologicznych. Sławny pogromca Minotaura – Tezeusz – znów ma kłopoty. Kiedy razem z Ateńczykami – poddanymi swojego ojca, króla Egeusza –  wyrusza na wojnę, ten postanawia poślubić jego ukochaną Agileę, a jego samego zmusić do ożenienia się z czarodziejką Medeą. Co gorsza, wracającego w glorii chwały syna oskarża o zawiązanie spisku mającego na celu przejęcie władzy. Kiedy Tezeusz oświadcza Medei, że wcale nie zamierza rezygnować z miłości do Agilei, ta postanawia się zemścić. Nasyła na kochanków demony, a królowi wręcza truciznę służącą do zabicia Tezeusza. W ostateczności bierze sprawy w swoje ręce, przybywa na rydwanie ciągniętym przez smoki i skórę herosa musi ratować sama Minerwa.

Haym tej zawiłej historii nie stworzył od podstaw, a jedynie zaadaptował akcję jednej z francuskich oper Jeana-Baptiste’a Lully’ego. To właśnie dlatego akcja widowiska rozpisana jest na aż pięć aktów, a obok głównej pary kochanków – Tezeusza i Agilei, pojawia się druga – Arcane i Clizia. Zupełnie inna niż w typowej operze włoskiej jest tu też zazwyczaj funkcja arii – Händel nie przestrzega neapolitańskiej konwencji, zgodnie z którą postać po jej wykonaniu opuszcza scenę. W Teseo zdarza się  nawet, że śpiewa się dwie takie arie pod rząd, a kolejnych duetów – też wbrew wzorcom włoskim – nie oddziela recytatyw.

Dzisiaj taka nietypowa forma intryguje; zachwyca orkiestracja, wirtuozeria partii wokalnych i znakomicie oddane w muzyce charaktery postaci. Teseo to kolejna, obok chociażby Rinalda czy Alciny, opera Händla, w której pojawiają się wątki magiczne. Po ponad trzystu latach od ich powstania wciąż warto poddawać się ich czarowi.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Koncert Chóru Chłopięcego NFM w Batumi
 
16.06
niedz.
19:00
Gruzja, Batumi, Państwowe Centrum Muzyczne w Batumi
Koncert i warsztaty wokalne Chóru Chłopięcego NFM w Batumi
 
17.06
pon.
17:00
Gruzja, Batumi, Revaz Lagidze Music School
Muzyka i słowa nie krępują się…
LutosAir Quintet w Lublinie
22.06
sob.
19:00
Lublin, Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church
NFM Orkiestra Leopoldinum w Warszawie
Festiwal im. Ryszarda Kubiaka „Ogrody Muzyczne”
04.07
czw.
19:00
Warszawa, Dziedziniec Wielki Zamku Królewskiego
Chór NFM na Berlioz Festival we Francji
 
31.08
sob.
17:00
Kościół św. Andrzeja, La-Côte-Saint-André

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się