Podczas koncertu z okazji osiemdziesięciolecia jubileuszu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pod batutą angielskiego dyrygenta Duncana Warda wraz z orkiestrą wystąpi Bomsori Kim. Wybitna koreańska skrzypaczka jest doskonale znana wrocławskiej publiczności. W 2016 roku została laureatką 15. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego, ma też na koncie album zarejestrowany z NFM Filharmonią Wrocławską dla wytwórni Deutsche Grammophon.
Jubileusz otworzy wykonanie II Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego. Jest to ostatnie duże dzieło tego kompozytora ukończone przez niego przed śmiercią. Do stworzenia go namówił artystę skrzypek Paweł Kochański, który premierowo zaprezentował utwór w październiku 1933 roku. Zasadniczo dwuczęściową kompozycję z obszerną cadenzą stanowiącą na dobrą sprawę pełnoprawne powolne ogniwo środkowe cechuje wplecenie w jej język brzmieniowy elementów tradycyjnej muzyki górali podhalańskich. Tego wieczoru zabrzmi także Koncert na orkiestrę – pełen rozmachu, wirtuozowski utwór autorstwa patrona NFM, Witolda Lutosławskiego. Powstał na zamówienie Witolda Rowickiego, dyrektora Filharmonii Warszawskiej, który poprowadził jego prawykonanie w 1954 roku. Twórca wykorzystał w tym dziele melodie mazowieckich pieśni zebranych w XIX wieku przez Oskara Kolberga. Tak powstała trzyczęściowa, pełna blasku kompozycja interpretowana jako podsumowanie wczesnego okresu działalności, w którym artysta często opierał się na materiale ludowym.
Folklor pojawi się też w Rapsodii polskiej Grażyny Bacewicz z 1949, w której – jak pisze biografka artystki Małgorzata Gąsiorowska – „elementy romantyczno-ekspresyjne przeplatają się ze skocznością”. Na zewnątrz czasu to dzieło Agaty Zubel przeznaczone na solistkę hologramową i orkiestrę, prawykonane w Donaueschingen w 2022 roku. „Człowiek wyobraża sobie przyszłość jako refleks teraźniejszości rzutowanej w pustą przestrzeń, gdy ona jest wynikiem – często bardzo bliskim – przyczyn, przeważnie dla nas nieuchwytnych” – tak twórczyni podsumowała przesłanie swojego utworu. Jest on podzielony na siedem części, a każdą z nich poprzedza krótki komentarz autorki dotyczący zagadnienia czasu i jego znaczenia dla ludzkiej egzystencji.