Grzegorz Skrobiński / fot. Anita Wąsik - Płocińska
Grzegorz Skrobiński / fot. Anita Wąsik - Płocińska
Koncerty kameralne
Carmen Fantasie – Matinée
02.03.2025
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Program:

L. van Beethoven I Sonata skrzypcowa D-dur op. 12 nr 1    
H. Wieniawski Polonaise brillante A-dur op. 21
V. Kosenko Two Pieces op. 4bis: I. Dreams 
F. Waxman Carmen Fantasie
***
E. Chausson Poème op. 25 
K. Szymanowski Sonata skrzypcowa d-moll op. 9 

Broszura programowa
Wykonawcy:

Karolina Podorska – skrzypce
Grzegorz Skrobiński – fortepian

Czas trwania:
85 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

Matinée z udziałem znamienitej skrzypaczki Karoliny Podorskiej – koncertmistrzyni NFM Orkiestry Leopoldinum – i towarzyszącego jej pianisty Grzegorza Skrobińskiego będzie doskonałą okazją do wysłuchania dzieł należących do żelaznego repertuaru muzyki skrzypcowej. Prócz klasycznej sonaty Ludwiga van Beethovena usłyszymy także pełne romantycznej głębi kompozycje Henryka Wieniawskiego czy Ernesta Chaussona, a także młodzieńczą Sonatę skrzypcową d-moll op. 9, Karola Szymanowskiego. 

Przełom osiemnastego i dziewiętnastego stulecia stanowił dla młodego Ludwiga van Beethovena moment krystalizacji indywidualnego języka kompozytorskiego. Nie da się ukryć, że gatunkiem dominującym w jego ówczesnej twórczości była sonata – dzieła tego typu artysta przeznaczał na rozmaite obsady, w tym także na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu. Jedną z nich jest I Sonata skrzypcowa D-dur op. 12 nr 1 pochodząca ze zbioru z 1799 roku i to właśnie jej dźwięki rozpoczną koncert. Składa się z trzech ogniw i nosi znamiona typowo klasycznego stylu, wyraźnie nawiązując do twórczości pozostałych klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta. Polonaise brillante A-dur op. 21 jest z kolei jedną z ostatnich kompozycji w dorobku twórczym Henryka Wieniawskiego. Polski wirtuoz skrzypiec stworzył dwa tego rodzaju utwory i o ile pierwszy z nich – Polonaise brillante D-dur na skrzypce i fortepian op. 4 – jest dziełem typowo młodzieńczym, o tyle efektowny polonez, który zostanie wykonany podczas koncertu, prezentuje styl dojrzałego, ukierunkowanego już twórczo kompozytora. W podobnym czasie powstało Poème op. 25 Ernesta Chaussona – niewielkich rozmiarów, zachwycający subtelnością brzmienia utwór napisany na prośbę legendarnego belgijskiego geniusza skrzypiec Eugène’a Ysaÿe’a o stworzenie koncertu na ten instrument. „Nie bardzo wiem, od czego zacząć tworzenie koncertu, które jest ogromnym przedsięwzięciem, zadaniem dla samego diabła. Ale poradzę sobie z krótszą pracą. Będzie w bardzo swobodnej formie z kilkoma fragmentami przeznaczonymi na skrzypce solo” – pisał Chausson w jednym z listów do artysty. Jak się później okazało, poradził sobie doskonale, czego dowodzi nieprzemijająca popularność Poème. Program pierwszej części koncertu zakończy niezwykle liryczny utwór Dreams Viktora Kosenki, jednego z największych ukraińskich kompozytorów XX wieku.

Repertuar wzbogaci także dzieło urodzonego w Chorzowie amerykańskiego twórcy muzyki filmowej, zdobywcy dwóch Oscarów i laureata Złotego Globu – Franza Waxmana. Carmen Fantasie to prawdopodobnie jego najbardziej znany utwór, który powstał jako fragment ścieżki dźwiękowej do Humoreski (1946). Wirtuozowska kompozycja opiera się oczywiście na tematach słynnej opery Georges’a Bizeta – Carmen. Koncert zwieńczy Sonata skrzypcowa d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego, napisana w 1904 roku, w okresie kształtowania się indywidualnego języka artystycznego jej twórcy. Impulsem do powstania dzieła stała się dla Szymanowskiego relacja ze skrzypkiem Bronisławem Gromadzkim, poznanym jeszcze w czasach szkolnych w Elizawetgradzie. „Drogi Bronku! Obcowanie z Tobą dało mi więcej, niż się Tobie wydaje – niechże ten marny utwór będzie wyrazem nie tylko przywiązania, ale i wdzięczności mojej dla Ciebie” – pisał z nieskrywaną skromnością w adnotacji załączonej do kopii utworu podarowanej przyjacielowi. Zachwycająca inwencją melodyczną trzyczęściowa sonata prawykonana została wkrótce przez wielkich polskich instrumentalistów – Pawła Kochańskiego oraz Artura Rubinsteina i odnalazła należyte jej miejsce w żelaznym światowym repertuarze wiolinistycznym.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mahler kameralnie
 
09.10
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Chopinowski
 
26.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
La campanella – Matinée
 
30.11
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Paganini Ensemble Vienna
 
11.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Boarte Piano Trio
Skolarski / Nadrzycki / Marianowski
18.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Jakowicz & Tabęcki – Matinée
 
28.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Karnawał w Wiedniu
 
08.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mity – Matinée
Jakub Staszel / Yang Xu-Czaja
18.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
vision string quartet
 
22.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Aglica Trio
 
05.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Reed Connection Trio – Matinée
 
15.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Ivo Pogorelicha
 
19.02
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Art of Cello
Polish Cello Quartet
05.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Sitkovetsky Trio
 
19.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Bachianas Brasileiras
Nathan Amaral / George Rowley
09.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Große Fuge
Lutosławski Quartet
16.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
W nowym stylu
Alexey Stadler / Adam Golka
23.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się