„Laboratorium improwizacji” – takim hasłem promowano pierwsze Melting Pot, czyli spotkania artystów i artystek z różnych krajów, mające na celu wspólne, spontaniczne tworzenie. Ich formuła na przestrzeni lat nieustannie ewoluuje, ale najważniejszy cel pozostaje niezmienny: otwarte improwizowanie. Tym razem usłyszymy muzyków pochodzących z Polski, Austrii, Belgii, Norwegii i Grecji.
Z inicjatywy Jazztopad Festival w kwintecie zagra polska skrzypaczka Julia Stein – absolwentka Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Od dwóch lat związana jest ona z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną, działa także w zespołach Pneumatikon i Szkice. Współprowadzi studio Who Knows Sound, gdzie tworzy i nagrywa muzykę do produkcji filmowych.
Festiwal w Saalfelden zaprosił austriackiego perkusistę Maxa Plattnera. Kieruje on własnym akustycznym triem oraz kwintetem muzyki fusion, z którym wydał przed rokiem album Ploy. Angażuje się również w działania zespołu Elmo Nero. Plattner krąży pomiędzy rozmaitymi gatunkami muzycznymi: interesuje się jazzem, swobodną improwizacją, elektroniką, hip-hopem. Usłyszeć go można także w składach rockowych czy popowych.
O byciu gwiazdą rocka marzyła kiedyś także puzonistka Guro Kvåle – artystka wskazana do Melting Pot przez norweską Nasjonal jazzscene. Jak się zdaje, plany te póki co pozostają niezrealizowane, ale Kvåle konsekwentnie pracuje na swoją renomę w dziedzinie improwizacji. I robi to z powodzeniem – jej grę słychać na kilku albumach wydanych przez portugalską wytwórnię Clean Feed, współpracuje ze znakomitą Supersonic Orchestra Garda Nilssena, prowadzi także punk-jazzową grupę Private Property.
Z Belgii – z inicjatywy Handelsbeurs w Gandawie – przyjedzie do Wrocławia pianistka Pak Yan Lau. Doświadczona artystka ma na koncie prawie trzydzieści albumów. Nagrywała je z tak uznanymi postaciami świata improwizacji, jak perkusista Chris Corsano czy saksofonistka Mette Rasmussen. Interesuje się preparacją fortepianu, miniaturowymi pianinami, elektroniką, a także łączeniem dźwięków instrumentów akustycznych z syntezatorami.