Forum Musicum
Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach
24.08.2024
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Program:

Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach (Francja, 1310)   

Część I 
Favellandi vicium – motet 
Mundus a mundicia – motet 
Quare fremuerunt – motet 
Presidentes in thronis / Super cathedram / Ruina – motet 
 
In mari miserie / Manere – motet 
Virtus moritur – conductus 
Floret fex favellea – conductus  
Philippe le Chancelier Clavus pungens – conductus 
Presum, prees: verbum dignum – conductus 
Porchier miex estre ameroie – rondo 
Fauvel nous a fait present / Ja voi douleur avenir / Fauvel: autant m'est si poise – motet 
 
Część II 
Philippe le Chancelier O labilis sortis humane status – conductus 
Carnalitas, luxuria – proza 
Veritas arpie / Johanne – motet 
La mesnie fauveline / J'ai fait nouveletement / Grant despit ai ie – motet 
Douce dame debonaire – ballada 
A touz jours sanz remanoir – rondo 
Je, qui poair seule ai – lai 
Fauvel est mal assegné – rondo 
Philippe de Vitry? Heu, Fortuna subdula / Aman novi probatur exitu / Heu me, tristis est anima mea – motet 
Gaudet Falvellus nimium – conductus 
In hac valle miserie – proza 
Virgines egregie – sekwencja 
En non Dieu, agace, agace – fatras  oraz „sottes chansons” 
Philippe de Vitry? Quoniam secta latronum / Tribum, que non abhorruit / Merito hec partimur – motet 
Maria, virgo virginum / Celi domina / Porchier mieuz estre ameroie – motet 
Bon vin doit / Quant ie le voi / Cis chans veult boire – motet 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Ars Cantus
Aleksandra Hanus – śpiew 
Monika Wieczorkowska – śpiew 
Radosław Pachołek – śpiew 
Maciej Gocman – śpiew 
Piotr Karpeta – śpiew 
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, rebek 
Tomasz Dobrzański – flet podłużny, douçaine, szałamaja, citola, kierownictwo artystyczne Ars Cantus 
Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa 
Ewa Prawucka – pozytyw organowy 

Robert Gonera – narrator 

Czas trwania:
90 minut
Lokalizacja:
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł

W średniowiecznej Francji niezwykle trudno było poddać krytyce królewską władzę. Autor czternastowiecznego poematu Roman de Fauvel – prawdopodobnie Gervais du Bus – przedstawia osła (bądź konia), który opuszcza stajnię i awansuje w hierarchii monarszego dworu, dostępując najwyższych godności, aż w końcu umizgują się do niego biskupi, papież, a nawet sam władca. Nic zatem dziwnego, że z treści utworu nie wynika jednoznacznie, do świty którego z królów dołączył pokryty sierścią dworzanin, a historycy typują aż trzech spośród władających nad Loarą Kapetyngów: Filipa IV, Ludwika X oraz Filipa V. Jako że w jednym z rękopisów satyra obok tekstu (i ilustracji) zawiera również powiązane z jej treścią utwory muzyczne, daje się ona przedstawić również za pomocą sztuki dźwięków. Zadanie to podczas Forum Musicum weźmie na siebie Ars Cantus pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego.

Rękopis, o którym mowa – przechowywany w paryskiej Bibliothèque nationale de France pod sygnaturą fr.146, stworzony pomiędzy 1317 a 1322 rokiem – stanowi najcenniejszy zbiór utworów polifonicznych tego okresu. Jest on unikatowym świadectwem narodzin we Francji sztuki muzycznej określanej jako ars nova, przeciwstawianej dominującej do tej pory ars antiqua. Cechuje się ona swobodniejszym rytmem (zapisywanym w nowy sposób), a także rozkwitem gatunków świeckich, takich jak między innymi rondeau, virelai czy ballada. Jednym z jej najwybitniejszych przedstawicieli był Philippe de Vitry. To właśnie od tytułu napisanego przez niego traktatu teoretycznego pochodzi nazwa nowego sposobu komponowania, której z czasem zaczęto używać do określenia całej epoki w historii muzyki. W Roman de Fauvel powstałej w okresie jego twórczej aktywności zachowało się aż dziewięć przypisywanych mu utworów.

Bezcenny rękopis (choć znajdują się w nim nawet utwory skomponowane specjalnie z myślą o historii wspomnianego nieparzystokopytnego jucznego zwierzęcia wspinającego się po szczeblach feudalnej drabiny) nie zawiera jednak wyłącznie muzyki w momencie tworzenia manuskryptu najnowszej. Jest to niezwykle zróżnicowana i obszerna kompilacja, a wśród znajdujących się tam aż 169 muzycznych interpolacji tekstu Roman de Fauvel natrafimy również na motety, kondukty, fragmenty chorału gregoriańskiego, a także ukształtowania quasi-chorałowe. Najstarsze z kompozycji zachowanych w źródle powstały w końcówce XII wieku. Do najbardziej wiekowych należą też zapisane w nim te przypisywane Philippe’owi le Chancelier, który zawdzięcza swój przydomek nadanemu mu w 1218 roku tytułowi kanclerza kapituły Notre Dame w Paryżu. Po nie również, oprócz utworów anonimowych i dzieł de Vitry, sięgną artyści Ars Cantus.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się