Sergei Babayan / fot. Marco Borggreve
Sergei Babayan / fot. Marco Borggreve
Koncerty wyjazdowe
NFM Filharmonia Wrocławska w Dreźnie
11.05.2025
niedz.
18:00
Niemcy, Drezno, Kulturpalast Dresden
Program:

J. Brahms II Koncert fortepianowy B-dur op. 83
***
M. Wajnberg XXI Symfonia op. 152 „Kadisz”

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura inspirująca.

 

Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent 
Sergei Babayan – fortepian
NFM Filharmonia Wrocławska

Czas trwania:
120 minut
Lokalizacja:
Niemcy, Drezno, Kulturpalast Dresden

Monumentalny II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa, jeden z dwóch utworów tego gatunku przez niego napisanych, to dzieło w fenomenalny sposób łączące symfoniczny rozmach i kameralną intymność. Razem z NFM Filharmonią Wrocławską wykona je Sergei Babayan – zwycięzca Cleveland International Piano Competition, niegdyś muzyczny partner takich znakomitości jak Martha Argerich czy Antonio Pappano. Dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk, który w drugiej części koncertu razem z wrocławskimi filharmonikami sięgnie po XXI Symfonię „Kadisz” Mieczysława Wajnberga.

Kiedy I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa spotkał się z raczej chłodnym przyjęciem publiczności artysta napisał do skrzypka Josepha Joachima: „drugi będzie brzmiał inaczej”. Kompozytor kazał jednak czekać na niego aż dwadzieścia lat. Zaprezentowany po raz pierwszy w listopadzie 1881 roku w Budapeszcie II Koncert fortepianowy zrobił furorę. Choć prasa uszczypliwie (i nie bez racji) pisała o utworze jako o „symfonii fortepianowej”, to sam Brahms jeszcze w tym sezonie koncertowym, wykonując nowe dzieło, w okresie trzech miesięcy odwiedził dwadzieścia dwa miasta, a w ciągu kilku miesięcy od publikacji wyciąg fortepianowy z tej kompozycji dodrukowany został aż trzykrotnie. Dziś oba koncerty fortepianowe Brahmsa uznawane są z arcydzieła. Od wykonawców wymagają nie tylko wielkich umiejętności, ale też niespotykanej wrażliwości artystycznej.

XXI Symfonię, napisaną pięć lat przed śmiercią przez Mieczysława Wajnberga, z utworem Brahmsa łączy nie tylko to, że dla obu twórców były to ostatnie kompozycje utrzymane w danym gatunku. Pewne skojarzenia ze stylem utworu Niemca może budzić zestawienie odcinków przepełnionych delikatnością z pełnym mocy orkiestrowym tutti. W ukończonym w 1991 roku, pełnym odniesień do innych utworów dziele taki muzyczny rozmach ma jednoznacznie tragiczny charakter. Poświęcone jest ono bowiem ofiarom warszawskiego getta, a tytułowy „Kadisz” to modlitwa od XIII wieku odmawiana przez Żydów w intencji żałobnej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

LutosAir Quintet w Szczyrku
 
03.07
czw.
19:00
Szczyrk, kościół ewangelicko-augsburski
NFM Orkiestra Leopoldinum w Szwajcarii
Boswiler Sommer
04.07
pt.
20:00
Szwajcaria, Boswil, Alte Kirche Boswil
Lutosławski Quartet w Lusławicach
13. Festiwal EMANACJE: Tożsamość
12.07
sob.
19:00
Lusławice, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Koncert Wrocław Baroque Ensemble w ramach Emilia Romagna Festival
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
23.07
śr.
21:00
Włochy, Imola, Chiesa di San Domenico
Suita Carmen Bizeta
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
10.08
niedz.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Benedetti’s and Sitkovetsky’s Tribute to Menuhin
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
11.08
pon.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się