Sergei Babayan / fot. Marco Borggreve
Sergei Babayan / fot. Marco Borggreve
Koncerty wyjazdowe
NFM Filharmonia Wrocławska w Dreźnie
11.05
niedz.
18:00
Niemcy, Drezno, Kulturpalast Dresden
Program:

J. Brahms II Koncert fortepianowy B-dur op. 83
***
M. Wajnberg XXI Symfonia op. 152 „Kadisz”

Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent 
Sergei Babayan – fortepian
NFM Filharmonia Wrocławska

Czas trwania:
120 minut
Lokalizacja:
Niemcy, Drezno, Kulturpalast Dresden

Monumentalny II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa, jeden z dwóch utworów tego gatunku przez niego napisanych, to dzieło w fenomenalny sposób łączące symfoniczny rozmach i kameralną intymność. Razem z NFM Filharmonią Wrocławską wykona je Sergei Babayan – zwycięzca Cleveland International Piano Competition, niegdyś muzyczny partner takich znakomitości jak Martha Argerich czy Antonio Pappano. Dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk, który w drugiej części koncertu razem z wrocławskimi filharmonikami sięgnie po XXI Symfonię „Kadisz” Mieczysława Wajnberga.

Kiedy I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa spotkał się z raczej chłodnym przyjęciem publiczności artysta napisał do skrzypka Josepha Joachima: „drugi będzie brzmiał inaczej”. Kompozytor kazał jednak czekać na niego aż dwadzieścia lat. Zaprezentowany po raz pierwszy w listopadzie 1881 roku w Budapeszcie II Koncert fortepianowy zrobił furorę. Choć prasa uszczypliwie (i nie bez racji) pisała o utworze jako o „symfonii fortepianowej”, to sam Brahms jeszcze w tym sezonie koncertowym, wykonując nowe dzieło, w okresie trzech miesięcy odwiedził dwadzieścia dwa miasta, a w ciągu kilku miesięcy od publikacji wyciąg fortepianowy z tej kompozycji dodrukowany został aż trzykrotnie. Dziś oba koncerty fortepianowe Brahmsa uznawane są z arcydzieła. Od wykonawców wymagają nie tylko wielkich umiejętności, ale też niespotykanej wrażliwości artystycznej.

XXI Symfonię, napisaną pięć lat przed śmiercią przez Mieczysława Wajnberga, z utworem Brahmsa łączy nie tylko to, że dla obu twórców były to ostatnie kompozycje utrzymane w danym gatunku. Pewne skojarzenia ze stylem utworu Niemca może budzić zestawienie odcinków przepełnionych delikatnością z pełnym mocy orkiestrowym tutti. W ukończonym w 1991 roku, pełnym odniesień do innych utworów dziele taki muzyczny rozmach ma jednoznacznie tragiczny charakter. Poświęcone jest ono bowiem ofiarom warszawskiego getta, a tytułowy „Kadisz” to modlitwa od XIII wieku odmawiana przez Żydów w intencji żałobnej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Chopin Project | Polish Cello Quartet | International Klaipėda Cello Festival
 
10.05
sob.
17:30
Litwa, Kłajpeda, LMTA Klaipėda Faculty Concert Hall
Griselda – Wiedeń
Benjamin Bayl / Max Emanuel Cencic
13.05
wt.
19:00
Austria, Wiedeń, Theater an der Wien
Mille Affetti – Bayreuth
Bruno de Sá / Wrocławska Orkiestra Barokowa
30.05
pt.
19:30
Niemcy, Bayreuth, Margravial Opera House
Mille Affetti – Wiedeń
Bruno de Sá / Wrocławska Orkiestra Barokowa
01.06
niedz.
18:00
Austria, Wiedeń, Ehrbar Saal
NFM Orkiestra Leopoldinum w Stambule
 
04.06
śr.
20:00
Turcja, Stambuł, Cemal Reşit Rey Concert Hall
NFM Filharmonia Wrocławska w Ostrawie
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Leoša Janáčka
12.06
czw.
19:00
Czechy, Ostrawa, DK Poklad
NFM Orkiestra Leopoldinum w Szwajcarii
Boswiler Sommer
04.07
pt.
20:00
Szwajcaria, Boswil, Alte Kirche Boswil
Suita Carmen Bizeta
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
10.08
niedz.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Benedetti’s and Sitkovetsky’s Tribute to Menuhin
NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
11.08
pon.
19:30
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się