Jedną z zalet Wratislavii Cantans jest ogromna rozmaitość prezentowanego repertuaru. Oprócz muzyki dawnej można usłyszeć także dzieła twórców uznawanych za klasyków ubiegłego stulecia oraz utwory wyznaczających nowe trendy współczesnych kompozytorów. Tego wieczoru, którego pierwsza część odbędzie się w Sali Czerwonej, zaś druga w Sali Głównej ORLEN, najpierw wystąpi działający od 1962 sekstet Les Percussions de Strasbourg, a później Ensemble intercontemporain, założony w 1976 roku przez legendarnego dyrygenta i kompozytora Pierre’a Bouleza. W programie znajdą się dzieła Agaty Zubel i Gérarda Grisey’a.
Polska kompozytorka, śpiewaczka i pedagożka Agata Zubel to jedna z najciekawszych i najważniejszych postaci międzynarodowej sceny muzycznej. Przyszła na świat we Wrocławiu, tu studiowała i tu też obecnie wykłada. Współpracuje z najbardziej prestiżowymi salami koncertowymi na świecie, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonią w Berlinie czy Musikverein Wien. Spray to dzieło powstałe w 2023 roku na zamówienie Les Percussions de Strasbourg. Jego prawykonanie odbyło się w Strasburgu 22 lutego 2024 roku. Kompozycja ta łączy w sobie elementy performansu, muzyki i sztuk plastycznych. Instrumentami są tu puszki ze sprayem, a także szpatułki, pędzle, tektura i papier ścierny. Każdy z wykonawców używa ich do tworzenia obrazów na sześciu pustych płótnach. Nie mniej istotne w utworze są ciała i ruchy artystów. Publiczność zgromadzona w Sali Czerwonej będzie więc świadkami powstawania dzieł malarskich.
„Muzyka jest między innymi stawaniem się dźwięków i ta sprawa dotyczy mnie odkąd jestem kompozytorem. Skąd pochodzi dźwięk? Dokąd zmierza? Jaka jest jego droga wśród wielu dróg? Jakie meandry? Jaki kierunek obiera tu czy tam? […] Pojmowanie i miara różnicy w każdej danej chwili staje się prawdziwym materiałem kompozycji muzycznej. Co się dzieje między dźwiękiem A i dźwiękiem B? To, co najważniejsze. […] To ten potwór, którego dzięki cierpliwości, intuicji i naiwności (bojąc się go trochę) oswajają muzycy” – w ten sposób swoje podejście do tworzenia podsumował francuski kompozytor Gérard Grisey, jeden z inicjatorów nurtu muzyki spektralnej. Podejmujące tematykę nieuchronności śmierci Quatre Chants pour franchir le seuil (tytuł oznacza dosłownie „Cztery pieśni przekraczające próg”) okazały się być ostatnim ukończonym przez artystę dziełem. Twórca wykorzystał w nich tekst współczesny autorstwa francuskiego poety Christiana Gabriela Gueza Ricorda starożytne teksty z Egiptu (tu pojawiają się słowa o ścieżce światła), Grecji i Mezopotamii. Tematy poszczególnych ogniw oznaczają śmierć anioła, śmierć cywilizacji, śmierć głosu i śmierć ludzkości. W tym poruszającym, pełnym emocjonalnej głębi utworze Agata Zubel pojawi się na scenie jako solistka.