Wratislavia Cantans
The Mad Lover
05.09.2025
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Program:

John II Eccles Aire V z Suity do sztuki The Mad Lover
Daniel Purcell VI Sonata f-moll: I. Adagio, III. Adagio, IV. Allegro
Improwizacja na lutni
Nicola Matteis I La folia 
Nicola Matteis II Fantasia a-moll
Nicola Matteis I Sarabanda amorosa z Suity a-moll oraz Diverse bizzarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona z Suity C-dur ze zbioru Ayres for the Violin, The first Part
John II Eccles Aire III z Suity do sztuki The Mad Lover
Joan Ambrosio Dalza Calata 
Henry Purcell Prélude g-moll ZN 773 
Henry III Eccles Sonata g-moll: I. Grave, II. Courante
Henry III Eccles A New Division Upon the Ground Bass of „John Come and Kiss Me Now”

Patronat:

Broszura programowa
Wykonawcy:

Théotime Langlois de Swarte – skrzypce
Thomas Dunford – lutnia 

Czas trwania:
95 minut
Lokalizacja:
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Rynek 6, Wrocław
Cennik:
od 30 do 120 zł

Nieszczęśliwa miłość i związana z nią melancholia to temat niezwykle nośny, w zasadzie od zawsze inspirujący artystów. Pisząc – prawdopodobnie między 1616 a 1619 rokiem – tragikomedię The Mad Lover, John Fletcher nie przetarł więc literackich szlaków. Stworzył za to dzieło, które natchnęło także pewnego współczesnego mu kompozytora, Johna Ecclesa. Jego muzyka do tej sztuki stała się z kolei punktem wyjścia programu przygotowanego przez dwóch znakomitych artystów – skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte’a oraz lutnistę Thomasa Dunforda. Poświęcili oni tym utworom album, także zatytułowany The Mad Lover, wydany przez wytwórnię Harmonia Mundi w 2020 roku. Zgromadzeni w Salonie romantycznym w Muzeum Pana Tadeusza słuchacze będą mogli posłuchać zarejestrowanych na nim dzieł wielu kompozytorów. 

Koncert rozpocznie tęskna, pełna wyrazu Aire V z Suity do sztuki The Mad Lover autorstwa Johna Ecclesa. Urodził się on w Londynie w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Działał na przełomie XVII i XVIII wieku, a popularność zyskał szczególnie dzięki muzyce pisanej na potrzeby sztuk teatralnych wystawianych między innymi przy słynnej ulicy Drury Lane. Przez trzydzieści pięć lat cieszył się też bardzo prestiżowym tytułem Master of the King’s Music. Z Suity napisanej do sztuki Mad Lover wykonawcy wybrali także jaśniejszą w brzmieniu od poprzedniej Aire III.

Badaczom do tej pory nie udało się ustalić, jaka relacja rodzinna łączyła Daniela i Henry’ego Purcellów – według jednych braterska, według innych – kuzynowska. Wątpliwości nie ulega jedynie to, że obaj byli świetnie wykształconymi i utalentowanymi muzykami. Twórczość tego pierwszego ukazana zostanie w postaci trzech wyjątków z VI Sonaty f-moll: usłyszymy dwa pełne wyrazu ogniwa w wolnym tempie i jedno Allegro. Jeśli chodzi o dzieła drugiego z przywołanych autorów, de Swarte wykona krótkie, melancholijne Preludium g-moll. 

Nicola Matteis był włoskim skrzypkiem i kompozytorem urodzonym prawdopodobnie w Neapolu, ale działającym w Londynie. Za życia cieszył się wielką popularnością, tworząc popisowe dzieła. Jednym z nich była La folia, której wysłuchamy tego wieczoru. Terminem tym oznaczano barokową formę, w której każda z wariacji stawała się coraz trudniejsza technicznie, co symbolicznie łączyło się z tytułem oznaczającym szaleństwo. Poza tym zabrzmią: pełna czułości, delikatna Sarabanda amorosa z Suity a-moll i błyskotliwa Diverse bizzarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona z Suity C-dur ze zbioru Ayres for the Violin, The first Part. Syn Matteisa, także noszący imię Nicola, poszedł w ślady ojca – przez wiele lat działał w Wiedniu, później jednak powrócił do Anglii i osiadł w Shrewsbury, gdzie zajmował się pedagogiką. W programie koncertu znalazła się efektowna Fantazja a-moll jego autorstwa. Krótką, ale efektowną Calatę pochodzącego z Mediolanu lutnisty Joana Ambrosia Dalzy zagra Dunford.

Oprócz tego artyści zaprezentują kompozycje Henry’ego Ecclesa, młodszego brata Johna: dwa ogniwa Sonaty g-moll – powolne Grave i żywe, skoczne Courante, czyli stylizację francuskiego tańca dworskiego, a także wieńczące cały koncert żywe i dowcipne A new division upon the ground bass of „John Come and Kiss Me Now” oparte na dziele Johna.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się