Podczas koncertu LutosAir Quintet i Lutosławski Quartet muzycy działający pod egidą NFM sięgną po przeznaczone zarówno na kwartet smyczkowy, jak i kwintet dęty dzieła kameralne autorstwa polskich kompozytorów urodzonych w XX wieku. Zabrzmią między innymi utwory Pawła Mykietyna, Andrzeja Krzanowskiego czy Aleksandra Lasonia, a także jednej z największych rodzimych artystek – Grażyny Bacewicz.
Muzyczny poranek rozpocznie Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, róg i fagot Józefa Świdra – lekka kompozycja o noeklasycznym charakterze. Składające się pierwotnie z pięciu części dzieło musiało cieszyć się sentymentem swojego twórcy, ponieważ kilka lat po prawykonaniu w 1993 roku artysta powrócił do partytury, rozszerzając ją o dodatkowe dwa ogniwa. W tym kształcie kwintet funkcjonuje do dziś, ujmując lekkością wyrazu i promiennym brzmieniem. Następnie muzycy przywołają Kwintet wiosenny na instrumenty dęte z katalogu utworów Aleksandra Lasonia – absolwenta klasy kompozycji Świdra. Młodzieńcze dzieło zostało prawykonane w kwietniu 1981 roku na XXI Poznańskiej Wiośnie przez kwintet dęty Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach. W podobnym czasie powstało również Pezzo grazioso Marka Stachowskiego – kompozycja, w której sekwencje kameralne płynnie przeplatają się z partiami solowymi wyraźnie recytatywnymi, a jednocześnie utrzymanymi w wirtuozowskim charakterze.
Drugą część koncertu zdominuje tembr smyczków Lutosławski Quartet – artyści zaprezentują kwartety Zbigniewa Bujarskiego, Pawła Mykietyna oraz Grażyny Bacewicz. Kwartet na jesień pierwszego z wymienionych kompozytorów jest swoistym muzycznym hołdem dla jednego z czołowych polskich muzykologów – Mieczysława Tomaszewskiego. Utwór powstał z okazji osiemdziesiątych urodzin chopinologa i jemu został zadedykowany. II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna zabrzmiał po raz pierwszy w interpretacji legendarnego Kronos Quartet. W tym niewielkich rozmiarów dziele kluczową rolę odgrywa dźwiękowość mikrotonowa tworząca subtelne harmonie na tle zawiłych struktur rytmicznych. Dzięki wykorzystaniu flażoletów całość zyskuje nowatorskie, intrygujące brzmienie. Powstały w 1950 roku IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz uważa się dziś za najbardziej znaną spośród siedmiu tego typu kompozycji pióra artystki. Pierwiastkiem nadającym mu urokliwego kolorytu jest z kolei melodia ludowa pochodząca z kanonu polskiego folkloru. Repertuaru koncertu dopełni Reminiscenza Andrzeja Krzanowskiego – awangardowe dzieło powstałe u schyłku życia twórcy. Jak podkreślił niegdyś Andrzej Chłopecki, ceniony muzykolog i teoretyk muzyki, „całość zdaje się zagadkowa, dla dotychczasowego stylu kompozytora niereprezentatywna i w swym kształcie wymyka się – jakby – formie”.