Wratislavia Cantans
Semele
14.09
niedz.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Georg Friedrich Händel Uwertura do opery Semele HWV 58
John Eccles Somnus, Awake oraz Leave Me, Loathsome Light – recytatyw i aria z opery Semele
Georg Friedrich Händel No, No, I’ll Take No Less – aria z opery Semele HWV 58
John Eccles Symphony z opery Semele
Marin Marais Amour, régnez en paix, régnez charmant vainqueur – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel With Fond Desiring – aria z opery Semele HWV 58
Marin Marais Uwertura do opery Sémélé
John Eccles O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? oraz Sleep Forsaking – arie z opery Semele
Marin Marais Passepied oraz Descendez cher amant, quittez le Cieux pour moy! – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel With Fond Desiring oraz O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? – arie z opery Semele HWV 58
Marin Marais Scena trzęsienia ziemi z opery Sémélé: Jey se fait un tremblement de terrre – aria, Peuples, rassurez-vous, Jupiter va paroistre – recytatyw oraz Quels éclairs menaçants, quels terribles éclats! – aria
Georg Friedrich Händel Ah me! Too Late I Now Repent – aria z opery Semele HWV 58

Koncert zwycięzców konkursu

Wykonawcy:

Le Sommeil:
Margarita Slepakova – mezzosopran, kierownictwo artystyczne
Anna Jane Lester – skrzypce
Soko Yoshida – skrzypce, altówka
Thomas Chigioni – wiolonczela
Giulio Tanasini – viola da gamba, kontrabas
Pablo FitzGerald – arcylutnia
Cristiano Gaudio – klawesyn
Georg Fritz – obój, flety podłużne
Pablo Gigosos Rico – flet traverso

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Liczba biletów w przedsprzedaży jest ograniczona

Koncert zespołu Le Sommeil pod kierownictwem mezzosopranistki Margarity Slepakovej będzie spotkaniem z muzyką operową trzech twórców doby baroku – Georga Friedricha Händla, Johna Ecclesa i Marina Marais’go. Wspólnym mianownikiem ich dzieł jest postać Semele. W mitologii greckiej była ona tebańską królewną i kochanką Zeusa. Zazdrosna Hera postanowiła ukarać rywalkę, pod postacią śmiertelniczki nakłoniła więc ją, aby wystawiła Zeusa na próbę, każąc mu ujawnić się w jego prawdziwej postaci. Władca piorunów uczynił zadość jej prośbie, ale kobieta zginęła, rażona gromem. Jej nienarodzone dziecko jednak ocalało i zostało zaszyte w udzie swojego ojca. Kilka miesięcy później na świat przyszedł bóg płodności, teatru i wina – Dionizos.

Trzyaktowa opera Semele Georga Friedricha Händla została wystawiona po raz pierwszy w Covent Garden w Londynie w lutym 1744 roku. Za życia twórcy wykonano ją tylko sześć razy. Podobno publiczność w czasie Wielkiego Postu oczekująca historii opartej na wątkach biblijnych poczuła się zmieszana pełną aluzji erotycznych opowieścią osadzoną w realiach mitologicznych. Dzieło zaprezentowano wówczas w formie koncertowej, jednak znacznie później, bo dopiero w XX wieku, doczekało się ono także realizacji scenicznych. Podczas prawykonania rolę tytułową zaśpiewała francuska sopranistka Élisabeth Duparc nazywana przez ówczesną publiczność „La Francesina”. Händel wykorzystał w swoim utworze istniejące już wcześniej anglojęzyczne libretto autorstwa Williama Congreve’a – powstało ono już w latach 1705 i 1706 z myślą o operze przyjaciela dramaturga, Johna Ecclesa, a oparte zostało na Przemianach Owidiusza. Dzieło Congreve’a i Ecclesa miało jednak jeszcze mniej szczęścia niż kompozycja Händla, po napisaniu bowiem nie wystawiono go… ani razu, a Christopher Rich – zarządca Drury Lane – powoływał się na zmianę gustów publiczności. Opera ta zabrzmiała po raz pierwszy w 1964 roku, a więc ponad dwieście pięćdziesiąt lat od momentu ukończenia nad nią pracy.

Historia opowiedziana przez Owidiusza natchnęła także francuskiego twórcę Marina Marais’go. Postać tego kompozytora szersza publiczność poznała dzięki filmowi Wszystkie poranki świata z 1991 roku, do którego ścieżkę dźwiękową stworzył Jordi Savall. Sémélé Marais’go zaprezentowano po raz pierwszy w kwietniu 1709 roku w Théâtre du Palais-Royal. Libretto przygotowane przez Antoine’a Houdara de la Motte’a podzielone zostało na pięć aktów. Także to dzieło nie odniosło sukcesu, ale tym razem na przeszkodzie stanął… klimat. Zima przełomu lat 1708 i 1709 była wyjątkowo sroga (zapamiętano ją jako Le Grand Hiver), a głód spowodowany brakiem żywności doprowadził do zamieszek na ulicach Paryża. Mało kto myślał wówczas o muzyce, a niedługo później Marais przeszedł na emeryturę i zajął się pisaniem utworów na ukochaną violę da gamba. A Sémélé? Wystawiona została ponownie dopiero w 2006 roku, podczas obchodów trzysta pięćdziesiątej rocznicy urodzin kompozytora.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Dodo
Maximilian Ehrhardt
09.09
wt.
20:00
Wrocław, Hotel Altus Palace, Sala Lustrzana
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Wszystko o miłości | Melancholia
Shanghai Camerata / Aglica Trio
13.09
sob.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się