Wratislavia Cantans
Semele
12.09.2025
pt.
19:00
Środa Śląska, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Program:

Georg Friedrich Händel Uwertura do opery Semele HWV 58
John II Eccles Somnus, Awake oraz Leave Me, Loathsome Light – recytatyw i aria z opery Semele
Georg Friedrich Händel No, No, I’ll Take No Less – aria z opery Semele HWV 58
John II Eccles Symphony z opery Semele
Marin Marais Amour, régnez en paix, régnez charmant vainqueur – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel With Fond Desiring – aria z opery Semele HWV 58
Marin Marais Uwertura do opery Sémélé
John II Eccles O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? oraz Sleep Forsaking – arie z opery Semele
Marin Marais Passepied oraz Descendez cher amant, quittez le Cieux pour moy! – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel With Fond Desiring oraz O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? – arie z opery Semele HWV 58
Marin Marais Scena trzęsienia ziemi z opery Sémélé: Jey se fait un tremblement de terrre – aria, Peuples, rassurez-vous, Jupiter va paroistre – recytatyw oraz Quels éclairs menaçants, quels terribles éclats! – aria
Georg Friedrich Händel Ah me! Too Late I Now Repent – aria z opery Semele HWV 58

Koncert zwycięzców konkursu

Patronat:

Broszura programowa
Wykonawcy:

Le Sommeil:
Margarita Slepakova – mezzosopran, kierownictwo artystyczne
Anna Jane Lester – skrzypce
Soko Yoshida – skrzypce, altówka
Pablo Gigosos – flet traverso
Rachel Heymans – obój, flety podłużne 
Thomas Chigioni – wiolonczela
Giulio Tanasini – viola da gamba, kontrabas
Pablo FitzGerald – arcylutnia
Gabriel Smallwood – klawesyn


Lokalizacja:
Środa Śląska, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
ul. Tadeusza Kościuszki 51

Koncert zespołu Le Sommeil pod kierownictwem mezzosopranistki Margarity Slepakovej będzie spotkaniem z muzyką operową trzech twórców doby baroku: Georga Friedricha Händla, Johna II Ecclesa i Marina Marais’go. Wspólnym mianownikiem ich dzieł jest postać Semele. W mitologii greckiej była ona tebańską królewną i kochanką Zeusa. Zazdrosna Hera postanowiła ukarać rywalkę, pod postacią śmiertelniczki nakłoniła więc ją, aby wystawiła Zeusa na próbę, każąc mu ujawnić się w jego prawdziwej postaci. Władca piorunów uczynił zadość jej prośbie, ale kobieta zginęła, rażona gromem. Jej nienarodzone dziecko jednak ocalało i zostało zaszyte w udzie swojego ojca. Kilka miesięcy później na świat przyszedł bóg płodności, teatru i wina – Dionizos.

Trzyaktowa opera Semele Georga Friedricha Händla została wystawiona po raz pierwszy w Covent Garden w Londynie w lutym 1744 roku. Za życia twórcy wykonano ją tylko sześć razy. Podobno publiczność w czasie Wielkiego Postu oczekująca historii opartej na wątkach biblijnych poczuła się zmieszana pełną aluzji erotycznych opowieścią osadzoną w realiach mitologicznych. Dzieło zaprezentowano wówczas w formie koncertowej. Händel wykorzystał w swoim utworze istniejące już wcześniej anglojęzyczne libretto autorstwa Williama Congreve’a – powstało ono już w latach 1705 i 1706 z myślą o operze przyjaciela dramaturga, Johna II Ecclesa, a oparte zostało na Przemianach Owidiusza. Dzieło Congreve’a i Ecclesa miało jednak jeszcze mniej szczęścia niż kompozycja Händla, po napisaniu bowiem nie wystawiono go… ani razu pod pretekstem zmiany gustów publiczności. Opera ta zabrzmiała po raz pierwszy w 1964 roku, a więc ponad dwieście pięćdziesiąt lat od momentu ukończenia nad nią pracy.

Historia opowiedziana przez Owidiusza natchnęła także francuskiego twórcę Marina Marais’go. Jego Sémélé zaprezentowano po raz pierwszy w kwietniu 1709 roku w Théâtre du Palais-Royal. Libretto przygotowane przez Antoine’a Houdara de la Motte’a podzielone zostało na pięć aktów. Także to dzieło nie odniosło sukcesu, ale tym razem na przeszkodzie stanął… klimat. Zima przełomu lat 1708 i 1709 była wyjątkowo sroga (zapamiętano ją jako Le Grand Hiver), a głód spowodowany brakiem żywności doprowadził do zamieszek na ulicach Paryża.

Przedziwnie znikające utwory przemówią ponownie. Muzycy, inspirując się teorią archetypów Carla Gustava Junga, potraktowali koncert jako nośnik mitu. Ich niełatwym celem jest opowiedzenie o losach Semele na nowo, w postaci historii zwycięskiej. Matka Dionizosa pragnie poznania – czy doprowadza ją to do kary, czy do wyzwolenia? „Ludzkość od zawsze opowiada sobie na nowo te same historie, bo archetypy w nich zawarte nadal w nas żyją i są nam potrzebne. Od Ewy po Pandorę – mitologiczne kobiety od wieków zrywają zakazane owoce z drzew poznania, odrzucając iluzję złotej klatki na rzecz prawdy. To nie przypadek, że w większości dawnych opowieści to kobieta sięga po wiedzę i za ten akt zostaje ukarana. Stygmat grzechu pierworodnego to narzędzie kontroli na straży starej hierarchii” – mówi Le Sommeil.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się