Marcin Markowicz, fot. archiwum NFM
Koncerty kameralne
W młodzieńczym tonie – trio fortepianowe
09.04.2015
czw.
19:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Program:

C. Debussy Trio fortepianowe G-dur
A. Panufnik Trio fortepianowe
S. Rachmaninow Trio elegijne g-moll Th. II/34

Wykonawcy:

Trio fortepianowe:
Marcin Markowicz –
skrzypce
Maciej Młodawski 
– wiolonczela
Agnieszka Przemyk-Bryła 
– fortepian

Lokalizacja:
Wrocław, Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Któż nie słyszał o Nadieżdzie von Meck, słynnej mecenasce XIX-wiecznych kompozytorów? Z Piotrem Czajkowskim korespondowała regularnie przez kilkanaście lat, nigdy jednak nie spotkała się z nim osobiście. Claude Debussy miał pod tym względem więcej szczęścia: jako osiemnastolatek poznał baronową i odbył z nią podróż do słonecznej Italii. Jego Trio fortepianowe G-dur stanowi owoc tego wojażu i może z tej przyczyny pełno w tej kompozycji beztroskiej pogody, salonowego wdzięku, choć i tu do głosu dochodzą afektowane porywy. Jest to dzieło cudowne dla słuchaczy, bardzo romantyczne w wyrazie i... niemal w niczym niezapowiadające jeszcze impresjonistycznej twórczości Debussy’ego. Trio zaginęło zresztą na przeszło sto lat, a gdy je odnaleziono i opublikowano (w 1986 roku), świat muzyczny zdębiał. Jak jednak powszechnie wiadomo, kwiaty nie rosną na pustyni, a nowe, zachwycające odmiany wywodzą się z atrakcyjnych odmian wcześniejszych.
Śmiały styl Siergieja Rachmaninowa, kolejnego bohatera czwartkowego koncertu kameralnego, z pewnością również nie wyrósł w próżni, w dużej mierze wywodzi się bowiem z twórczości przywołanego już romantyka: Piotra Czajkowskiego. Co ciekawe, słuchając jego kompozycji z 1892 roku, publiczność ponownie będzie miała do czynienia z dziełem młodzieńczym, gdyż Rachmaninow swe pierwsze Trio „elegijne” napisał, mając zaledwie dziewiętnaście lat, i to, jak głosi anegdota, w istnym szale twórczym: w ciągu zaledwie trzech dni. W tej jednoczęściowej kompozycji równie dużo jest zapału, co elegijnego smutku – rozwibrowane dźwięki wiolonczeli, melancholijne tony skrzypiec, lawina brzmienia fortepianu stopniowo przybierają na mocy, by niespodziewanie wyciszyć się w finale: w przejmującym marszu pogrzebowym.
Środkowym punktem programu będzie trio Andrzeja Panufnika z 1934 roku: kompozycja współcześniejsza w brzmieniu, choć swą ścisłą konstrukcją nawiązująca do klasycyzmu. Jak pozostałe utwory kameralne prezentowane tego wieczoru, jest to dzieło młodzieńcze (napisane przez dwudziestoletniego kompozytora). Ono również, podobnie jak utwór Debussy’ego, zostało cudem wyłowione z odmętów historii: partytura tria spłonęła bowiem w trakcie powstania warszawskiego, a w 1945 autor zrekonstruował ją, i to z własnej pamięci.

Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Hiny Maedy – odwołany
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się