Trzykrotni zdobywcy Grammy, eighth blackbird, łączą finezję kwartetu smyczkowego, energię zespołu rockowego i śmiałość współczesnego teatru. Nazwa sekstetu – pisana małymi literami – nawiązuje do wiersza amerykańskiego modernisty, Wallace’a Stevensa Thirteen Ways of Looking at a Blackbird (Trzynaście sposobów spoglądania na kosa), którego ósma strofa zaczyna się od słów: „Znam podniosłe akcenty / I klarowne, niechybne rytmy”. Członkom zespołu nieobcy jest też muzyczny performance, pozornie chaotyczna melorecytacja, preparacja instrumentów, wideo-art. Grupa jest zespołem rezydującym w słynnym Curtis Institute of Music oraz na innych prestiżowych uczelniach.
Dla zespołu, który w artystycznych poszukiwaniach jest gotowy na wszystko, idealną partnerką będzie Agata Zubel – kompozytorka i wokalistka o nieokiełznanej inwencji i nieskrępowanych możliwościach głosowych. Usłyszymy m.in. jej utwór Cascando do słów wiersza Samuela Becketta. Za płytę pod tym samym tytułem autorka otrzymała Fryderyka, który powiększył imponującą kolekcję zdobytych przez nią laurów, choćby takich, jak Paszport „Polityki”, nagroda Musica Polonic Nova, najwyższa nota podczas 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO.
Nie wszyscy kojarzą dziś Wratislavię Cantans z muzyką najnowszą, tymczasem ukazywanie współczesnych środków wyrazu było jednym z zamierzeń twórcy festiwalu, Andrzeja Markowskiego. Już podczas pierwszych edycji kompozytorzy dyrygowali własnymi utworami. Koncert eightht blackbird i Agaty Zubel będzie jeszcze ciekawszą sytuacją, bo kompozytorka będzie sama interpretować partię wokalną w swoim utworze. „Uważam, że każdy kompozytor powinien być wykonawcą i każdy wykonawca powinien być kompozytorem” – takimi słowami artystka opatrzyła album Cascando . Koncepcja ta jest na pewno bliska zespołowi eighth blackbird. Oni wykonywane utwory stwarzają na nowo – interpretując, inscenizując, po prostu przeżywając każdy dźwięk.
(fragm. wiersza Wallace’a Stevensa w tłum. Stanisława Barańczaka)