UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2015
poniedziałek
godz. 19:00
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Jauchzet Gott

Wykonawcy:

Christopher Bucknall – kierownictwo artystyczne
Lenneke Ruiten – sopran
Wiebke Lehmkuhl – sopran
B’Rock Orchestra

Program:

Giovanni Battista Pergolesi – Salve Regina f-moll na alt i orkiestrę smyczkową
Antonio Vivaldi – Koncert c-moll na smyczki i b.c. RV 119
Johann Sebastian Bach – Jauchzet Gott in allen Landen  BWV 51, Tilge, Hochster, meine Sünden BWV 1083 – kontrafaktura Stabat Mater G.B. Pergolesiego


Lenneke Ruiten, fot. archiwum artysty

Spektakularna ostra artykulacji, szalone tempa, skrajna dynamika. B’Rock to artyści wychowani na rockowych kapelach, zafascynowani muzyką baroku. Dzięki takim orkiestrom – tzw. trzeciej fali wykonawstwa historycznego – muzyka dawna staje się muzyką naszych czasów. Jak grać dzieła sprzed wieków, aby wzbudzały emocje w nas, ludziach żyjących w nieustannym hałasie, „pod ostrzałem” wszelkich bodźców? Z pasją i siłą! – odpowiadają członkowie B’Rock. To efekciarstwo? Nie, bo osobistą ekspresję łączą z rzetelną wiedzą.
Młodzi-gniewni z Gandawy nie poprzestają na skrajnościach w zakresie interpretowania muzyki. Orkiestra nie ma dyrektora artystycznego, lecz rządzi się według zasad demokracji. Belgijscy muzycy zamawiają u współczesnych kompozytorów utwory pisane na historyczne instrumentarium. Chętnie współpracują z tancerzami i światem teatru. Na Wratislavii niepokornych poprowadzi Christopher Bucknall, dyrygent i klawesynista. Zaśpiewają Lenneke Ruiten – która na słynnym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch zgarnęła aż pięć nagród, w tym główną, publiczności i dziennikarzy – oraz Wiebke Lehmkuhl, wybrana w 2011 roku „Młodą Śpiewaczką Roku”.
Dziełom, które wykonają, przyświecała jedna idea: Jauchzet Gott! (Chwalcie Boga!). Antyfona Salve, Regina (Witaj, Królowo) w opracowaniu Pergolesiego ukazuje emocjonalny wymiar niełatwego macierzyństwa Marii Panny. Wyłapiemy charakterystyczne dla Giovanniego Battisty opóźnione rozwiązania akordów  przeczuwamy, jakie dźwięki usłyszmy za chwilę, ale musimy na nie poczekać, przez co wzrasta napięcie. Pergolesi powróci pod koniec koncertu w utworze Tilge, Höchster, meine Sünden ta kompozycja Bacha to aranżacja Stabat Mater Włocha. Johann Sebastian rozbudował warstwę muzyczną, a poświęcony Marii tekst, niezbyt przydatny w kościele luterańskim, zastąpił słowami Psalmu 51 – w którym znajdziemy prośby o oczyszczenie z grzechów. Jauchzet Gott in allen Landen to jedna z najpopularniejszych, ale i najtrudniejszych Bachowskich arii – wymaga perfekcyjnej obsady w sopranie, a także w partii trąbki. Nie jest pewne, czy Bach skomponował ten utwór dla głosu chłopięcego, czy dla dorosłej kobiety – być może myślał o swojej żonie, śpiewaczce Annie Magdalenie.
Gdy B’Rock po raz pierwszy wystąpił na Wratisalvii przed dwoma laty, na ich koncert zabrakło biletów. W tym roku Belgian Baroque Orchestra Ghent świętuje dziesiątą rocznicę powstania – muzyczny kolektyw zawiązany przez buńczuczną młodzież okazał się eksperymentem ze wszech miar udanym. Krótka, a pełna sukcesów historia B’Rock pokazuje, że każde pokolenia chce zaznaczyć w świecie muzycznym swoją obecność. Dzięki takim młodym ludziom Wratislavia Cantans to po pół wieku wciąż festiwal żywy, (mile) zaskakujący nawet najwytrawniejszych melomanów.

Cennik:

VIP 90 zł / N 60 zł / U 40 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie