Leo Festiwal
LEO FESTIWAL: CISZA
06.06.2015
sob.
21:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Program:

J.S. Bach Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV1068   
J. Brahms Andante un poco adagio z Kwintetu fortepianowego f-moll op. 34 (aranż. A. Karttunen)
J. Cage 4'33''   
G. Mahler Adagietto z V Symfonii
Responsorium In principio Deus antequam terram faceret z cysterskiego Antiphonarium z Lubiąża (I F 401, BUWr)
A. Pärt Tabula Rasa na skrzypce, altówkę, smyczki o fortepian preparowany

Wykonawcy:

Ernst Kovacic – dyrygent
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Justyna Skoczek – fortepian
Andrzej Kozłowski – mim
Schola Gregoriana Silesiensis
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna

Lokalizacja:
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
ul. Szewska 10, Wrocław

Gdy w roku 1952 podczas premiery 4'33'' Cage’a David Tudor wytrwale siedział przy fortepianie, nie robiąc niczego oprócz trzykrotnego uchylania i zamykania klapy (dla zaznaczenia początków kolejnych części dzieła), przy czym skrupulatnie kontrolował czas na zegarku, publiczność dość długo czekała w napięciu – co będzie dalej. Dopiero potem opuściła nowojorską salę, głośno złorzecząc na wariactwa kompozytora. Dziś już trudno o takie pełne napięcia wyczekiwanie, skoro 4'33'' właściwe stało się pozycją klasyczną i wiemy, że wykonawca nie dobywa w nim ani jednego dźwięku.
Tym bardziej jednak prezentacja tego utworu w ramach Leo Festiwalu, i to w przestronnym wnętrzu kościoła św. Marii Magdaleny, stanie się okazją do rozkoszowania się ciszą, do kontemplacyjnego skupienia. W programie koncertu znalazło się dodatkowo kilka dzieł, które jasno dowodzą, że cisza jest nie tylko niezbędnym elementem muzyki, warunkiem dla zaistnienia jakiegokolwiek dźwięku, ale czasami również – wartością samą w sobie. Wiedział o tym i Johann Sebastian Bach, twórca słynnej Arii „na strunie G”, i Johannes Brahms, który nakreślił niejedną słodką, wyciszoną kompozycję. Wiedzieli o tym także twórcy dawnych śpiewów ujętych w lubiąskim Antyfonarzu, które zabrzmią w wykonaniu zespołu Schola Gregoriana Silesiensis. O dziwo nie zapomniał o ciszy również i, skory zwykle do rozwijania monumentalnej lawiny brzmienia, Gustav Mahler – który podczas piątkowego koncertu zostanie przywołany jako autor pięknego Adagietta na harfę i smyczki. Fundamentalną rolę ciszy, jako tytułowej „czystej karty”, w swym medytacyjnym dziele Tabula rasa z 1971 roku uświadomi nam też estoński kompozytor Arvo Pärt. W utworze, który składa się z dwóch części: Ludus (Zabawa) i Silentium (Cisza), ważną rolę pełni preparowany fortepian. Jego niesamowity dźwięk, „lewitujący” ponad brzmieniem instrumentów smyczkowych, przypomina chwilami dudnienie dzwonów.

Domówka z Leo
 
10.05
pt.
18:00
mieszkania prywatne, Wrocław
Kompozytorzy na emigracji
 
16.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mobilność jest realnością
Muzyka w przestrzeni miejskiej Wrocławia
18.05
sob.
11:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Blind Test
Koncert niespodzianka z udziałem publiczności
18.05
sob.
19:00
NFM, Sala Czerwona
W dobrym miejscu, w dobrym momencie
Danowicz / Masecki / Nisinman / Leopoldinum
19.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się