Lutosławski Quartet, fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Lutosławski Quartet
21.01.2016
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

W. Lutosławski Kwartet smyczkowy
D. Szostakowicz Kwartet smyczkowy nr 3 op. 73
A. Kwieciński Kwartet smyczkowy (premiera)

Czas trwania koncertu: [80']

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław

Lutosławski Quartet wytrwale kontynuuje promowanie polskiej muzyki kameralnej XX i XXI wieku. Podczas styczniowego koncertu zespół powróci do korzeni, wykonując Kwartet smyczkowy swojego patrona z 1964 roku. Usłyszymy także nową kompozycję Andrzeja Kwiecińskiego (młodego, lecz już bardzo utytułowanego twórcy), która nawiązuje swą strukturą do zręcznościowych gier komputerowych w stylu Super Mario Bros. W środkowej części wieczoru zabrzmi muzyka rosyjska – w postaci kompozycji Dymitra Szostakowicza.
Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego jest dziełem na wskroś eksperymentalnym. Choć nie posiada klasycznej partytury, nie panuje tu nieskrępowana niczym przypadkowość, a tzw. aleatoryzm kontrolowany. Lutosławski tak wyłożył jego zasady w odniesieniu do swego Kwartetu: „Jeśli wykonawcy ściśle przestrzegają instrukcji napisanych w głosach, nic nie może się zdarzyć, czego kompozytor nie przewidział”. Czyżby chodziło o wolność jako „uświadomioną konieczność”?
Z taką przyciasną definicją wolności przez lata zmagał się Dymitr Szostakowicz – kompozytor, któremu przyszło żyć i tworzyć w czasach Rosji radzieckiej i który nierzadko popadał w niełaskę decydentów, mających pilnować prawomyślności ideologicznej w dziedzinie muzyki. Jego III Kwartet smyczkowy F-dur z 1946 roku jest pełen posępnych, czy wręcz groźnych akcentów – muzycznych śladów zakończonej rok wcześniej wojny światowej. Szostakowicz wpadł na pomysł, który miał pomóc uniknąć tak często wówczas pojawiających się zarzutów o formalizm (czyli o tendencję ideologicznie wywrotową, gdyż – jak mówi jeden z bohaterów kultowego Rejsu – ryzyko polega na tym, „że jak nie ma treści, to po prostu można tam sobie podkładać różne treści i może nawet takie, które by nam tu nie odpowiadały”). Przed premierą kwartetu kolejne części opatrzone zostały przez Szostakowicza programowymi, nieco patetycznymi tytułami, takimi jak Wieczne pytanie: Dlaczego? I po co? czy Pamięci umarłych.

Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
30.08
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mahler kameralnie
 
09.10
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Chopinowski
 
26.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
La campanella – Matinée
 
30.11
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Paganini Ensemble Vienna
 
11.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Boarte Piano Trio
Skolarski / Nadrzycki / Marianowski
18.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Jakowicz & Tabęcki – Matinée
 
28.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Karnawał w Wiedniu
 
08.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mity – Matinée
Jakub Staszel / Yang Xu-Czaja
18.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
vision string quartet
 
22.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Aglica Trio
 
05.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Reed Connection Trio – Matinée
 
15.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Ivo Pogorelicha
 
19.02
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Art of Cello
Polish Cello Quartet
05.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Sitkovetsky Trio
 
19.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Bachianas Brasileiras
Nathan Amaral / George Rowley
09.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Große Fuge
Lutosławski Quartet
16.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
W nowym stylu
Alexey Stadler / Adam Golka
23.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się