Polish Cello Quartet, fot. archiwum artysty
Koncerty kameralne
Quaternion
15.12.2016
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

T. Escaich Ground III

A. Domini After the Torchlight Red *

A. Zagajewski sculpture (from the way of the cross) * na cztery preparowane wiolonczele

***

S. Gubaidulina Quaternion

* utwory dedykowane Polish Cello Quartet

Pobierz omówienie
Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 16 do 50 zł

Kwaternion – to skomplikowane pojęcie związane z czterowymiarową algebrą, którego zrozumienie przychodzi łatwo wyłącznie wtajemniczonym ekspertom. Takie metaforyczne miano nadała swej kompozycji Sofia Gubaidulina. Choć współczesna twórczość na kwartet wiolonczelowy, która w całości wypełni grudniowy koncert Polish Cello Quartet, reprezentuje muzyczne eksperymentatorstwo, z pewnością nie okaże się tak hermetyczna, jak algebra, i zachwyci słuchaczy paletą nowych, arcyciekawych efektów.

Literatura przeznaczona na zespół złożony z czterech wiolonczel nie jest zbyt bogata. Na szczęście nie brak współczesnych kompozytorów, którzy – oczarowani brzmieniem i potencjałem tego nietypowego składu – tworzą nowe dzieła. Członkowie Polish Cello Quartet nieraz już udowadniali, że nowości im niestraszne, nawet te, które wymagają podejmowania się zadań, jakich nie uczy się na akademiach muzycznych, przykładowo zgrania się z elektroniką czy projekcjami multimedialnymi.

I tym razem nie zabraknie eksperymentów: testowane będą różne możliwości wiolonczeli. Podczas grudniowego koncertu oprócz Quaternionu Gubaiduliny (1996) zabrzmi utwór Ground III (2008), którego autorem jest francuski kompozytor, organista i improwizator w jednej osobie, Thierry Escaich. Usłyszymy także dwie kompozycje napisane specjalnie z myślą o Polish Cello Quartet – obydwie nawiązujące do motywu drogi krzyżowej. W swym nowym dziele Włoch Alessio Domini odwołuje się do słów z poematu Ziemia Jałowa T.S. Eliota odnoszących się do męki Chrystusa („Po krwawym blasku żagwi na spoconych twarzach […] Ten co był żywy teraz jest umarły / My co byliśmy żywi umieramy teraz / Z resztką cierpliwości”). Z kolei tytuł utworu Artura Zagajewskiego można przełożyć jako Rzeźba (z drogi krzyżowej). Łódzki kompozytor znany jest z wykorzystywania nietypowego instrumentarium (na przykład… rur PCV!), nic zatem dziwnego, że wiolonczele pojawiają się w jego kompozycji w wersji preparowanej.

Wyspy szczęśliwe
Szymon Komasa / Sophia Muñoz / Adam Kośmieja
30.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Polski romantyzm
Pujanek / Micker / Lisiecki / Bryła / Sowiński
13.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Bajkowe obrazy
Rumen Cvetkov / Ludmil Angelov
23.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
DJ Lenar & Lutosławski Quartet
Lutosławski Quartet
23.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Modern Chat(ting)
Ignacy Lisiecki
27.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Tansman Trio
Kwaśnikowska / Podłucka / Sosnowska
11.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Anne-Sophie Mutter Trio
Lambert Orkis / Maximilian Hornung
16.05
wt.
19:00
NFM, Sala Główna
Apollon Musagète’s Highlights
Apollon Musagète
08.06
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Cello – Ton!
Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa
26.07
śr.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się