UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
15
Grudnia 2016
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Quaternion

Program:

T. Escaich Ground III

A. Domini After the Torchlight Red *

A. Zagajewski sculpture (from the way of the cross) * na cztery preparowane wiolonczele

***

S. Gubaidulina Quaternion

* utwory dedykowane Polish Cello Quartet

Polish Cello Quartet, fot. archiwum artysty

Kwaternion – to skomplikowane pojęcie związane z czterowymiarową algebrą, którego zrozumienie przychodzi łatwo wyłącznie wtajemniczonym ekspertom. Takie metaforyczne miano nadała swej kompozycji Sofia Gubaidulina. Choć współczesna twórczość na kwartet wiolonczelowy, która w całości wypełni grudniowy koncert Polish Cello Quartet, reprezentuje muzyczne eksperymentatorstwo, z pewnością nie okaże się tak hermetyczna, jak algebra, i zachwyci słuchaczy paletą nowych, arcyciekawych efektów.

Literatura przeznaczona na zespół złożony z czterech wiolonczel nie jest zbyt bogata. Na szczęście nie brak współczesnych kompozytorów, którzy – oczarowani brzmieniem i potencjałem tego nietypowego składu – tworzą nowe dzieła. Członkowie Polish Cello Quartet nieraz już udowadniali, że nowości im niestraszne, nawet te, które wymagają podejmowania się zadań, jakich nie uczy się na akademiach muzycznych, przykładowo zgrania się z elektroniką czy projekcjami multimedialnymi.

I tym razem nie zabraknie eksperymentów: testowane będą różne możliwości wiolonczeli. Podczas grudniowego koncertu oprócz Quaternionu Gubaiduliny (1996) zabrzmi utwór Ground III (2008), którego autorem jest francuski kompozytor, organista i improwizator w jednej osobie, Thierry Escaich. Usłyszymy także dwie kompozycje napisane specjalnie z myślą o Polish Cello Quartet – obydwie nawiązujące do motywu drogi krzyżowej. W swym nowym dziele Włoch Alessio Domini odwołuje się do słów z poematu Ziemia Jałowa T.S. Eliota odnoszących się do męki Chrystusa („Po krwawym blasku żagwi na spoconych twarzach […] Ten co był żywy teraz jest umarły / My co byliśmy żywi umieramy teraz / Z resztką cierpliwości”). Z kolei tytuł utworu Artura Zagajewskiego można przełożyć jako Rzeźba (z drogi krzyżowej). Łódzki kompozytor znany jest z wykorzystywania nietypowego instrumentarium (na przykład… rur PCV!), nic zatem dziwnego, że wiolonczele pojawiają się w jego kompozycji w wersji preparowanej.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
30 PLN
20 PLN
24 PLN
16 PLN

Podobne wydarzenia

25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
06
czerwca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert kameralny | utwory na fagot i fortepian
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie