W ramach Leo Festiwalu zapraszamy na spotkanie z filmem i hitami prosto z Broadwayu. Jak się okazuje, muzykę tego typu odnajdujemy również w twórczości kompozytorów znanych nam dziś głównie z sal koncertowych, takich jak choćby Camille Saint-Saëns.
Camille Saint-Saëns komponował z niezwykłą łatwością i bardzo szybko – jak sam mawiał, pisał utwory tak, „jak jabłoń rodzi jabłka”. Nie przepadał za muzycznymi nowinkami, a dźwiękowe eksperymenty porzucił na rzecz poruszających serce melodii. Nie przeszkodziło mu to jednak w tym, by stać się pierwszym znanym twórcą, który poza świetnymi symfoniami i koncertami napisał też muzykę do filmu. Był to osiemnastominutowy obraz pod tytułem Zabójstwo księcia Gwizjusza, który opowiadał o dramatycznych wydarzeniach z czasów rządów francuskiego króla Henryka III Walezego. Muzyka Saint-Saënsa oddaje klimat powstałego w 1908 roku thrillera. Utwór cieszył się nadspodziewanym powodzeniem, więc kompozytor zdecydował się wydać go w wersji koncertowej i nadał mu numer opusowy.
Poza mniej znanym dziełem twórcy słynnego Karnawału zwierząt w programie znalazły się również kompozycje innych artystów związanych nie tylko z filmem, lecz także z nowojorskim Broadwayem. Jednym z nich był Kurt Weill, w którego utworach pobrzmiewa jazz i muzyka kabaretowa pierwszej połowy XX wieku. Musicalowe hity kompozytora w aranżacji Ernsta Kovacica usłyszymy w wykonaniu Agaty Zubel – wrocławskiej kompozytorski i sopranistki słynącej z niesamowitych możliwości wokalnych. W programie koncertu znalazło się również miejsce na fragment światowej sławy musicalu My Fair Lady Fredericka Loewe. W finale wieczoru usłyszymy natomiast dzieło Miklósa Rózsa. Artysta ten, choć pisał głownie dzieła dla filmu, mawiał, że „prowadził podwójne życie”. Skomponował także utwory przeznaczone na sale koncertowe – w tym m.in. Koncert na orkiestrę smyczkową op. 17.