Podczas wieczoru poświęconego muzyce na sekstet smyczkowy usłyszymy dzieła dwóch kontrastujących ze sobą osobowości artystycznych: Antonína Dvořáka i Arnolda Schönberga. Pierwszy z nich znany jest dziś jako jeden z najsłynniejszych kompozytorów narodowych Czech. Drugi – jako ten, który za sprawą dodekafonii rozpętał prawdziwą rewolucję w muzyce.
Swój jedyny sekstet smyczkowy Antonín Dvořák skomponował w zaledwie dwa tygodnie, w maju 1878 roku. Dzieło to charakteryzują liczne odwołania do muzyki ludowej, co jest niewątpliwie związane z tym, że powstało ono bezpośrednio po Tańcach słowiańskich. Publiczność miała szansę usłyszeć je po raz pierwszy w Berlinie, w wykonaniu zespołu Josepha Joachima – słynnego węgierskiego wirtuoza skrzypiec i dyrygenta. Joachim był zauroczony Sekstetem smyczkowym A-dur, a jego entuzjazm prawdopodobnie udzielił się Johannesowi Brahmsowi, który był obecny podczas przygotowań do prawykonania dzieła. W jednym z listów pisał Dvořákowi o Sekstecie: „Jest niezwykle piękny. Zawsze mam wrażenie, że ludzie nie podziwiają utworu tak, jak powinni”.
Kontynuacją reprezentowanej przez dzieło Dvořáka romantycznej tradycji muzyki kameralnej jest pochodząca z 1899 roku kompozycja Verklärte Nacht Arnolda Schönberga. To jedno z pierwszych ważniejszych dzieł autorstwa dwudziestopięcioletniego wówczas twórcy, które w żadnym stopniu nie zapowiada jeszcze propagowanej później przez niego idei muzyki dodekafonicznej. Inspiracją do napisania utworu stał się poemat Richarda Dehmela, opowiadający o spotkaniu kochanków, podczas którego kobieta wyznaje, że spodziewa się dziecka spłodzonego z innym mężczyzną i zyskuje przebaczenie. Kontrowersyjna tematyka dzieła została ukazana poprzez muzykę niezwykle subtelną i różnorodną pod względem przekazywanych emocji. Nie przekonało to jednak wielu słuchaczy obecnych podczas prawykonania, które odbyło się w pierwszych latach XX stulecia. Brak entuzjazmu ówczesnych melomanów nie przekłada się na teraźniejszość – po ponad stu latach Verklärte Nacht należy do najchętniej grywanych dzieł Schönberga. To o nim Bogusław Schaeffer pisał: „W dziejach muzyki zdarza się rzadko, by dzieło tak młodego autora miało w sobie tyle doskonałości”.

Radosław Pujanek / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Sekstety smyczkowe
14.06.2018
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:
A. Dvořák Sekstet smyczkowy A-dur op. 48
***
A. Schönberg Verklärte Nacht op. 4
Wykonawcy:
Agata Szymczewska – skrzypce
Radosław Pujanek – skrzypce
Volodia Mykytka – altówka
Andriy Viytovich – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Monika Leskovar – wiolonczela
Cennik:
od 5 do 50 złNFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Energia skrzypiec
Wojciech Niedziółka / Michał Francuz
17.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Delicious
Mateusz Kowalski / Tomasz Radziszewski
21.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Living Room Music - koncert dostępny
Utwory na instrumenty perkusyjne
21.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Bruce’a Liu
Haydn / Chopin / Liszt / Ravel
25.01
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Crossroads na dwa akordeony
Łuc/ Frąckiewicz / Śniady
01.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Fritz Kreisler: a Recital from Vienna
Benjamin Schmid / Andrea Linsbauer
07.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu