Aleksandra Rupocińska, fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Młodzi Mistrzowie | Głogów
15.09.2017
pt.
20:00
kościół pw. NMP Królowej Polski
Program:

Alessandro Scarlatti San Casimiro, Re di Polonia
Tadeusz Baird Cztery sonety miłosne

Czas trwania koncertu: [80']

Wykonawcy:

Aleksandra Rupocińska – kierownictwo artystyczne, klawesyn
Soliści – uczestnicy 42. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej

Orkiestra Festiwalowa:
Radosław Kamieniarz, Noemi Kuśnierz, Magdalena Borkowska – I skrzypce
Kornelia Korecka-Karbownik, Anna Koszel – II skrzypce
Michał Mazur – altówka
Radosław Dembiński, Elżbieta Kaluchiewicz – viole da gamba
Bartosz Kokosza, Szczepan Dembiński, Magdalena Wypych – wiolonczele
Tomasz Iwanek – kontrabas
Michele Cinquina – teorba
Karolina Przybylska – klawesyn

Lokalizacja:
kościół pw. NMP Królowej Polski
plac Wyszyńskiego 1, 67-210 Głogów
Cennik:
bezpłatne

Występy uczestników wrocławskiego Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej są już tradycją Wratislavii Cantans. W tym roku młodzi artyści już po raz 42. wystąpią w ramach jednego z najstarszych festiwali muzycznych odbywających się w stolicy Dolnego Śląska. Program tego wyjątkowego wieczoru, zgodnie z ideą całego festiwalu, połączy tradycję ze współczesnością – obok zapomnianego dzieła Alessandra Scarlattiego usłyszymy kompozycję autorstwa jednego z najpopularniejszych polskich twórców XX wieku, Tadeusza Bairda.

Pochodzący z uzdolnionej muzycznie rodziny Alessandro Scarlatti był niewątpliwie jednym z najważniejszych twórców przełomu XVII i XVIII stulecia. Wśród jego powszechnie cenionych dzieł operowych znajdujemy utwory, które z niewyjaśnionych przyczyn uległy zapomnieniu. Jednym z nich jest odkryte na nowo dopiero z końcem ubiegłego stulecia oratorium San Casimiro, Re di Polonia. O tej zagadkowej, związanej z kulturą polską kompozycji wiemy dziś stosunkowo niewiele. Dzieło wykonano we Florencji w 1705 roku (o polskim prawykonaniu źródła milczą), trzy lata przed objęciem przez Scarlattiego funkcji nadwornego kompozytora na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej. W latach 90. XVII wieku Marysieńka, po śmierci króla Jana III Sobieskiego, przeniosła swój dwór do Rzymu, gdzie zasłynęła jako ceniona mecenaska życia artystycznego. Najprawdopodobniej to ona zainspirowała Scarlattiego do sięgnięcia po historię kanonizowanego około sto lat wcześniej św. Kazimierza, którego kult szerzył się wówczas głównie w Polsce.

Podczas tego koncertu usłyszymy również Sonety miłosne Tadeusza Bairda – cykl utworów inspirowanych poezją Williama Szekspira. Kompozycje te, choć powstały w latach 50. ubiegłego wieku, w brzmieniu nawiązują do muzyki wczesnego baroku. Nie brak im jednak oryginalności – Baird z doskonałym wyczuciem interpretuje muzycznie Szekspirowskie liryki przetłumaczone przez Macieja Słomczyńskiego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

oficjalny spot festiwalu
Współorganizator:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się