Benjamin Bayl / fot. Bart Barczyk
Wratislavia Cantans
Mistrzowie francuskiego baroku
09.09.2018
niedz.
17:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Program:

Robert de Visée Prélude en ré mineur
Louis-Nicolas Clérambault Miserere mei Deus z Miserere C. 116, Domine salvum fac Regem C. 158, Quoniam si voluisses sacrificium z Miserere C. 116
Jean Gilles Usque quo Domine, Domine salvum fac Regem, Affecte Domino ze zbioru Motets à l’usage des Dames Religieuses
Marc-Antoine Charpentier La reniement de Saint Pierre H. 424, Prélude z Sonate H. 548, Alma redemptoris H. 44
Jean-Baptiste Lully Laudate pueri Dominum i O sapientia in misterio – motety LWV 77
André Campra Grand Dixit Dominus

Czas trwania koncertu: [90']

Wykonawcy:

Benjamin Bayl – dyrygent, klawesyn
Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej

Zespół instrumentalny:
Joanna Huszcza  – I skrzypce
Klaudia Matlak – II skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Christopher Suckling – basse de violon
Krzysztof Karpeta – violone
Anton Birula – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw

 

 

Lokalizacja:
Wrocław, Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 50 zł

Wratislavia Cantans nie mogłaby się odbyć bez Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Czterdziestą trzecią edycję tak wyczekiwanego przez studentów wydarzenia poprowadzi Benjamin Bayl, pierwszorzędny dyrygent w dziedzinie form wokalnych, pochodzący z odległej Australii. Publiczność oceni efekty pracy młodzieży z mistrzem na koncercie złożonym z barokowych motetów Francuza Jeana Gilles’a.

Edukacja muzyczna odmieniła życie Jeana Hyacinthe’a Theodore’a Gilles’a, który urodził się jako syn niepiśmiennego robotnika i prawdopodobnie nie zostałby słynnym kompozytorem, gdyby jako chłopiec nie wstąpił do katedry w Aix-en-Provence, gdzie mógł uczyć się muzyki. Młodzieniec okazał się tak zdolny, że w końcu sam został tam nauczycielem. Pozycja chórmistrza, pedagoga i kompozytora była ogromnym awansem społecznym, możliwym dla niego dzięki talentowi i pracy. Skomponował przede wszystkim motety oraz jedno requiem, które grano w XVIII wieku na pogrzebach niemal wszystkich ważnych osób we Francji, m.in. francuskiego króla Ludwika XV, jego teścia Stanisława Leszczyńskiego (byłego króla Polski) i słynnego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau. Natomiast o atrakcyjności motetów Gilles’a świadczy to, że przez ponad pół wieku były obecne w programach słynnego paryskiego Concert Spirituel, jednej z pierwszych na świecie serii koncertów dla szerokiej publiczności.

Nazwa „motet” oznacza po francusku „słówko”. Motety to nic innego, jak utwory wokalne oparte na tekstach religijnych lub świeckich. Gilles uprawiał formę wersalskiego grand motet. W jego kompozycjach zwykle przeplatają się fragmenty śpiewane przez solistów i chór, a partia orkiestry potraktowana jest dość niezależnie. W częściach szybkich można usłyszeć nawiązania do tańców. Motety ukazują dużą dojrzałość kompozytora oraz zamiłowanie do wyrazistości i dobrze pojętego patosu.

W życiu maestra Bayla edukacja artystyczna także odegrała rolę kluczową. Był pierwszym australijskim studentem gry na organach w elitarnym King’s College w Cambridge, jako dyrygent miał wielkie szczęście do mentorów – asystował sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi, Ivánowi Fischerowi i Paulowi McCreeshowi. Zapraszamy na jego festiwalowy koncert z pełnymi entuzjazmu młodymi adeptami muzyki dawnej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Gorący świat. Wystawa malarstwa z kolekcji Zachęty
Wydarzenie towarzyszące – wernisaż wystawy
05.09
czw.
18:00
NFM, foyer
Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Przepływ idei
48. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
12:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
15.09
niedz.
15:00
katedra greckokatolicka św. Wincentego i św. Jakuba
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się