Benjamin Bayl / fot. Bart Barczyk
Wratislavia Cantans
Mistrzowie francuskiego baroku
09.09.2018
niedz.
17:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Program:

Robert de Visée Prélude en ré mineur
Louis-Nicolas Clérambault Miserere mei Deus z Miserere C. 116, Domine salvum fac Regem C. 158, Quoniam si voluisses sacrificium z Miserere C. 116
Jean Gilles Usque quo Domine, Domine salvum fac Regem, Affecte Domino ze zbioru Motets à l’usage des Dames Religieuses
Marc-Antoine Charpentier La reniement de Saint Pierre H. 424, Prélude z Sonate H. 548, Alma redemptoris H. 44
Jean-Baptiste Lully Laudate pueri Dominum i O sapientia in misterio – motety LWV 77
André Campra Grand Dixit Dominus

Czas trwania koncertu: [90']

Wykonawcy:

Benjamin Bayl – dyrygent, klawesyn
Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej

Zespół instrumentalny:
Joanna Huszcza  – I skrzypce
Klaudia Matlak – II skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Christopher Suckling – basse de violon
Krzysztof Karpeta – violone
Anton Birula – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw

 

 

Lokalizacja:
Wrocław, Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 50 zł

Wratislavia Cantans nie mogłaby się odbyć bez Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Czterdziestą trzecią edycję tak wyczekiwanego przez studentów wydarzenia poprowadzi Benjamin Bayl, pierwszorzędny dyrygent w dziedzinie form wokalnych, pochodzący z odległej Australii. Publiczność oceni efekty pracy młodzieży z mistrzem na koncercie złożonym z barokowych motetów Francuza Jeana Gilles’a.

Edukacja muzyczna odmieniła życie Jeana Hyacinthe’a Theodore’a Gilles’a, który urodził się jako syn niepiśmiennego robotnika i prawdopodobnie nie zostałby słynnym kompozytorem, gdyby jako chłopiec nie wstąpił do katedry w Aix-en-Provence, gdzie mógł uczyć się muzyki. Młodzieniec okazał się tak zdolny, że w końcu sam został tam nauczycielem. Pozycja chórmistrza, pedagoga i kompozytora była ogromnym awansem społecznym, możliwym dla niego dzięki talentowi i pracy. Skomponował przede wszystkim motety oraz jedno requiem, które grano w XVIII wieku na pogrzebach niemal wszystkich ważnych osób we Francji, m.in. francuskiego króla Ludwika XV, jego teścia Stanisława Leszczyńskiego (byłego króla Polski) i słynnego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau. Natomiast o atrakcyjności motetów Gilles’a świadczy to, że przez ponad pół wieku były obecne w programach słynnego paryskiego Concert Spirituel, jednej z pierwszych na świecie serii koncertów dla szerokiej publiczności.

Nazwa „motet” oznacza po francusku „słówko”. Motety to nic innego, jak utwory wokalne oparte na tekstach religijnych lub świeckich. Gilles uprawiał formę wersalskiego grand motet. W jego kompozycjach zwykle przeplatają się fragmenty śpiewane przez solistów i chór, a partia orkiestry potraktowana jest dość niezależnie. W częściach szybkich można usłyszeć nawiązania do tańców. Motety ukazują dużą dojrzałość kompozytora oraz zamiłowanie do wyrazistości i dobrze pojętego patosu.

W życiu maestra Bayla edukacja artystyczna także odegrała rolę kluczową. Był pierwszym australijskim studentem gry na organach w elitarnym King’s College w Cambridge, jako dyrygent miał wielkie szczęście do mentorów – asystował sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi, Ivánowi Fischerowi i Paulowi McCreeshowi. Zapraszamy na jego festiwalowy koncert z pełnymi entuzjazmu młodymi adeptami muzyki dawnej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się