UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
11
Września 2018
wtorek
godz. 19:00
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław

In Paradisum

Program:

Paweł Szymański In Paradisum
Henryk Mikołaj Górecki Szeroka woda op. 39
Tõnu Kõrvits Stabat Mater
***
Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu
Erkki-Sven Tüür Igavik in memoriam Lennart Meri, Requiem in memoriam Peeter Lilje

Czas trwania koncertu: [110']

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

NFM Orkiestra Leopoldinum / fot. Łukasz Rajchert

Estonia, podobnie jak Polska, świętuje w tym roku stulecie niepodległości. Radosną rocznicę uczcimy na festiwalu Wratislavia Cantans wspólnym występem estońskiego chóru Collegium Musicale i polskiej NFM Orkiestry Leopoldinum. Chór, choć młody, zdobył już wiele nagród, m.in. na początku swojej działalności został okrzyknięty chórem roku, a jego założyciel Endrik Üksvärav – młodym dyrygentem roku. W wykonaniu tych dwóch zespołów zabrzmią utwory współczesnych kompozytorów z obu krajów.

Szeroka woda to pierwszy w twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego cykl pieśni chóralnych opartych na piosenkach ludowych. Teksty i melodie kompozytor zaczerpnął z pięknie ilustrowanych książek dla dzieci Jadwigi Gorzechowskiej (Szeroka woda) oraz Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny (Jak to dawniej na Kurpiach bywało). Górecki delikatnie ubarwił oryginalne melodie oraz podkreślił ich charakter pełen nostalgii i melancholii. Efektowne i pełne wdzięku Trzy utwory w dawnym stylu to dużo wcześniejszy cykl, z młodych – awangardowych – lat kompozytora. W 1963 r. jego przyjaciel, ówczesny szef Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zarzucił jego kompozycjom brak melodii. Górecki udowodnił, że potrafi komponować utwory o wyraźnej linii melodycznej i żywej rytmice, pisząc trzy wysmakowane stylizacje muzyki renesansowej. Pierwszy utwór to subtelna, liryczna pieśń, która urzeka pięknem brzmienia. Drugi jest ludowym tańcem opartym na rytmicznym ostinato. Z kolei w trzecim utworze – kulminacyjnym – Górecki zbliżył się do ekspresji znanej z jego kompozycji serialnych. Nawiązaniem do muzyki dawnej jest także motet Pawła Szymańskiego In Paradisum, wykorzystujący szczególnie popularny w średniowieczu i renesansie gatunek wokalny. Utwór przyniósł Szymańskiemu główną nagrodę Konkursu Międzynarodowej Fundacji Muzyki Polskiej w 1995 r.

W Stabat Mater kompozytor Tõnu Kõrvits połączył słynną łacińską sekwencję z motywami estońskiej muzyki ludowej. Pieśń o bolejącej pod krzyżem Matce Boskiej napisał w orientalnej w brzmieniu skali muzycznej z południowo-wschodniej Estonii, spotykanej w tradycyjnych pieśniach o smutnej wymowie. Erkki-Sven Tüür to żywa estońska legenda. Usłyszymy jego Igavik (Wieczność) – utwór poświęcony pamięci Lennarta Meriego, pisarza i polityka, pierwszego prezydenta Estonii po ponownym odzyskaniu niepodległości na początku lat 90. Osobista historia Meriego obrazuje trudne w XX wieku losy kraju: był synem dyplomaty i uczył się w zagranicznych szkołach aż do aneksji Estonii przez ZSRR i wywiezienia całej rodziny na Syberię, gdzie w wieku dwunastu lat pracował jako drwal. Po powrocie do kraju studiował historię, jednak nie pozwolono mu na pracę w zawodzie; przez lata odmawiano mu też wydania paszportu. Dzięki talentowi literackiemu zdobył międzynarodowe uznanie, które wykorzystał w działalności na rzecz ojczyzny. W końcu został głową wolnego już państwa i sprawował tę funkcję przez dwie kadencje.

Drugi utwór Tüüra jest dedykowany pamięci estońskiego dyrygenta Peetera Liljego. Poświęcanie swoich dzieł nietuzinkowym postaciom wpisuje się w założenia kompozytorskie Tüüra, który chce, żeby jego twórczość stawiała pytania egzystencjalne. Pragnie on także pobudzać kreatywność słuchaczy. Nie bez znaczenia dla charakteru kompozycji Tüüra są jego muzyczne początki – karierę zaczynał jako lider zespołu grającego rock progresywny. Festiwalowy koncert będzie znakomitą okazją do poznania fascynującej kultury tego bałtyckiego kraju oraz do przyjrzenia się różnym obliczom muzyki współczesnej czerpiącej inspirację z twórczości dawnej i ludowej.

Projekt przy współpracy z:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Dostawka (ograniczona widoczność)
  • Dostawka (Miejsce o ograniczonej widoczności)
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Hymny Kościoła koptyjskiego
 
Ostatnie miejsca: 46
07
września 2019 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
 
07
września 2019 | sobota
godz. 20:30
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Israel Philharmonic Orchestra & Zubin Mehta | Mahler – III Symfonia
 
Ostatnie miejsca: 42
08
września 2019 | niedziela
godz. 16:30
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Beatum incendium | Średniowieczne manuskrypty
 
08
września 2019 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
 
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Baśnie. W poszukiwaniu tożsamości – koncert w ramach MusMA
 
10
września 2019 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
 
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Dixit Dominus – od Wenecji do Neapolu
 
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
 
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Vivaldi – Judyta triumfująca
 
14
września 2019 | sobota
godz. 15:30
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Wprowadzenie do koncertu Pieśni z lasów i pól | Tradycyjna polska muzyka ludowa
Wydarzenie towarzyszące
Ostatnie miejsca: 26
14
września 2019 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Pieśni z lasów i pól | Tradycyjna polska muzyka ludowa
 
14
września 2019 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Weneckie inspiracje
 
Ostatnie miejsca: 50
15
września 2019 | niedziela
godz. 16:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne
 
15
września 2019 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Summertime – Porgy and Bess
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie