UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Grudnia 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Wybitni | Chopin i Wieniawski

Wykonawcy:

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Krzysztof Jabłoński – fortepian

Program:

F. Chopin Polonez As-dur op. 53, Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
F. Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
***
H. Wieniawski Polonez koncertowy D-dur na skrzypce i fortepian op. 4
K. Lipiński Kaprys D-dur na skrzypce solo
F. Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia niepodległości

 

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
 

Krzysztof Jabłoński / fot. Łukasz Rajchert

Wyjątkowe trio, składające się z cenionych polskich wirtuozów i pedagogów, po raz kolejny odwiedza Narodowe Forum Muzyki. W wykonaniu trzech wybitnych artystów – Konstantego Andrzeja Kulki, Tomasza Strahla i Krzysztofa Jabłońskiego – usłyszymy nie tylko doskonałą muzykę Fryderyka Chopina, lecz także kompozycje dwóch legendarnych twórców polskiej muzyki skrzypcowej XIX stulecia.

Niezwykły wieczór rozpocznie się uwielbianym przez publiczność i krytyków Polonezem As-dur op. 53. Dzieło to w doskonały sposób oddaje siłę i charakter najważniejszego z polskich tańców narodowych. Nie uszło to uwadze niemieckiego muzykologa Hugo Leichtentritta, który swój zachwyt wyraził takimi słowami: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”. Blasku nie brak również innej kompozycji Chopina, w której rozbrzmiewa rytm poloneza, czyli Introdukcji i Polonezowi C-dur op. 3. Sam twórca odnosił się jednak z pewnym dystansem do tego brawurowego, sarmackiego w charakterze dzieła. W jednym z listów pisał, że nie ma ono w sobie nic więcej „prócz błyskotek, do salonu dla dam”. Dzieło należy do tych utworów Chopina, w których w duecie z fortepianem spotykamy wiolonczelę – drugi ukochany instrument kompozytora; jedyny, któremu poświęcił sonatę z towarzyszeniem fortepianu (Sonatę g-moll op. 65). Wspomniane arcydzieło powstawało z niemałym trudem. Praca nad nim pełna była zawahań, czego dowodem jest niemal 200 stron szkiców utworu. Wiolonczela pojawia się również w Trio fortepianowym g-moll op. 8 – jedynym dziele kameralnym Chopina, które nie powstało na konkretną okazję dla znanych mu muzyków. Kompozycja ta znalazła zwolennika w osobie Roberta Schumanna, który wypowiadał się o dziele z zachwytem: „Czyż nie jest ono tak szlachetne – jak to tylko można sobie wyobrazić? Tak marzycielskie – jak żaden jeszcze poeta nie śpiewał...”.

Obok muzyki Fryderyka Chopina zabrzmią kompozycje innych wybitnych polskich twórców – Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Odnosili oni ogromne sukcesy nie tylko na polu twórczości kompozytorskiej, lecz także jako wybitni wirtuozi skrzypiec. Podobnie jak Chopin pisali muzykę przeznaczoną przede wszystkim na instrument, na którym na co dzień grali. Doskonałym tego przykładem są kaprysy na skrzypce Lipińskiego – błyskotliwe kompozycje, będące dla wykonawców nie lada wyzwaniem. W dorobku XIX-wiecznych legend muzyki skrzypcowej odnajdujemy również szereg inspiracji polską muzyką ludową. Jednym z przykładów jest doskonały Polonez koncertowy D-dur Wieniawskiego na skrzypce i fortepian – utwór, który został zadedykowany Karolowi Lipińskiemu.



Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
90 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet
70 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet
  • NFM dla Młodego Muzyka
50 PLN
20 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:30
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Ningbo Symphony Orchestra
L. van Beethoven
08
kwietnia 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Sondra Radvanovsky w NFM
Bilety od 24.01.2019
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Czerwona
Penderecki Piano Trio
 
04
maja 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
JIMEK x NFM
 
Ostatnie miejsca: 5
04
maja 2019 | sobota
godz. 21:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
JIMEK x NFM
Bilety od 19 marca (godz. 11:00)
27
maja 2019 | poniedziałek
godz. 19:30
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Staatskapelle Dresden
 
28
maja 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Tbilisi Symphony Orchestra
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie