UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Grudnia 2018
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Francuskie szaleństwa

Wykonawcy:

Benjamin Bayl – dyrygent
Élodie Fonnard – sopran
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

J.-P. Rameau

Ouverture très vive – Menuet lent – Air gay; Loure – Air très gay; Je vole, Amour – aria Argie; Menuet – Contredanse z opery Les Paladins 

Air vif – Air pour l’adoration du Soleil – Contredanse – Air pour deux Polonais; Air pour les sauvages;  La nuit couvre les cieux – aria Emilie z opery Les Indes galantes

Passepieds – Bruit de guerre – Ritournelle tender; Tristes apprêts, pâles flambeaux – aria Télaire; Danse des Démons; Brillez, Astres nouveaux – aria Une Planète; Première et deuxième Gavottes pour un Génie qui préside aux Constellations; Chaconne pour les Génies z opery Castor et Pollux

***

Ouverture – Air léger – Entrée de peuples différents; Air tendre en rondeau – Tambourin; L’amour vole – aria Amélite; Menuet – Air grave – Air vif – Air très vif z opery Zoroastre

Prélude; Un horizon serein – aria Alphise; Entrée de Polymnie z opery Les Boréades

Menuets en goût de vièle – Rigaudons – Tambourins; Formons les plus brillants concerts – Aux langueurs d’Apollon – recytatyw i aria La Folie; Orage z opery Platée

 

Benjamin Bayl / fot. Bartek Barczyk

Pomysł na grudniowy wieczór? Wyprawa do osiemnastowiecznej Francji, na którą zaprasza Wrocławska Orkiestra Barokowa. Muzycy wystąpią tym razem pod batutą Benjamina Bayla – dyrygenta australijskiego pochodzenia, który w swej karierze szczególną uwagę poświęca muzyce dawnej. Z zespołem wystąpi wyróżniana przez międzynarodową prasę francuska sopranistka Élodie Fonnard. Bohaterem wieczoru będzie zaś Jean-Philippe Rameau – jeden z najsłynniejszych kompozytorów działających w osiemnastowiecznym Paryżu.

Rameau nie należał do ekstrawertyków – rzadko opowiadał o sobie, a historii swojej młodości nie chciał zdradzić nawet własnej żonie i przyjaciołom. Wiemy jednak, że swój talent muzyczny rozwijał od najmłodszych lat, początkowo w rodzinnym Dijon pod czujnym okiem ojca pracującego jako organista. Później został skierowany na naukę do tamtejszego kolegium jezuitów, gdzie miał szansę zdobyć stosowne wykształcenie ogólne (nie poświęcał jednak temu wystarczającej uwagi). W szkole mógł również w dalszym ciągu zgłębiać tajniki sztuki muzycznej, co pochłonęło go bez reszty. Nie sprostał przez to oczekiwaniom ojca – Jean Rameau, choć sam przepracował w zawodzie organisty czterdzieści dwa lata, widział swojego syna raczej w roli prawnika. Młody Rameau wybrał jednak drogę kompozytorską. Jest ceniony nie tylko jako jeden z najważniejszych twórców francuskiej sceny operowej pierwszej połowy XVIII stulecia i wybitny klawesynista, lecz także jako teoretyk – niemalże z dnia na dzień zyskał sławę dzięki opublikowanemu w 1722 roku traktacie o harmonii, zatytułowanemu Traité de l’harmonie réduite à ses principes naturels (Traktat o harmonii sprowadzonej j do jej naturalnych zasad).

Nasze „francuskie szaleństwa” to nic innego, jak niezwykły przegląd muzyki pochodzącej z dzieł scenicznych Rameau. W programie koncertu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej odnajdziemy fragmenty siedmiu dzieł skomponowanych przez artystę na przestrzeni niemal trzydziestu lat. Dla słuchaczy to nie tylko szansa na spotkanie z doskonałą muzyką, lecz także okazja do zaobserwowania przemian stylu kompozytora. Choć artysta wszedł na rynek operowy dopiero jako pięćdziesięciolatek, to dał się poznać jako twórca niezwykle elastyczny, doskonale odnajdujący się zarówno w poważnej w swym charakterze tragédie lyrique, jak i w dziełach komicznych. W jego dorobku odnajdujemy szereg arcydzieł, które we fragmentach zostaną zaprezentowane tego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki, m.in.: Castor et Pollux, Les Indes galantes i Platée.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
31 PLN
22 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
Ostatnie miejsca: 11
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
Ostatnie miejsca: 1
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa dawnej Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie