UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Czerwca 2019
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Sonaty kreutzerowskie

Wykonawcy:

Robert Jarociński – aktor

Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela

Jan Skopowski – wiolonczela

Program:

L. van Beethoven IX Sonata skrzypcowa A-dur op. 47 „Kreutzerowska” w aranżacji na kwintet smyczkowy (fragmenty)
L. Janáček I Kwartet smyczkowy „Sonata kreutzerowska” (fragmenty)
L. Tołstoj Sonata Kreutzerowska (fragmenty)

Lutosławski Quartet / fot. Łukasz Rajchert

Dzieła Rodolphe’a Kreutzera znane są chyba wszystkim młodym adeptom gry na skrzypcach. Jego 42 etiudy i kaprysy towarzyszą przyszłym wirtuozom od najmłodszych lat, wprowadzając ich w tajniki technik wiolinistycznych. Niewątpliwy talent francuskiego pedagoga i wirtuoza przez lata doceniali nie tylko jego uczniowie, lecz także inni twórcy. Za sprawą Ludwiga van Beethovena Kreutzerowi dedykowano szereg utworów – co ciekawe, nie tylko muzycznych. Usłyszymy je już niebawem w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu artystów Lutosławski Quartet oraz ich gości.

Beethovena i Kreutzera nigdy nie połączyły więzy przyjaźni. Twórca „Eroiki” był jednak pod ogromnym wrażeniem umiejętności francuskiego wirtuoza i postanowił zadedykować mu jedną ze swych sonat skrzypcowych. Stało się to pod wpływem pewnego impulsu (Beethoven wszak nie należał do postaci o powściągliwym czy spokojnym usposobieniu). W 1803 roku kompozytor zaproponował wykonanie swojej najnowszej sonaty przybyłemu do Wiednia innemu znakomitemu skrzypkowi. Był nim George Augustus Polgreen Bridgetower – postać budząca sensację nie tylko z uwagi na niesamowite umiejętności, lecz także ze względu na swoje afrykańsko-europejskie korzenie.  Artysta zgodził się na wykonanie dzieła wraz z jego twórcą, a ich wspólny występ odniósł znaczący sukces. Niestety tuż przed wydaniem kompozycji muzycy pokłócili się. W efekcie IX Sonatę skrzypcową Beethoven dedykował Kreutzerowi, który cieszył się wówczas opinią najsłynniejszego skrzypka w Europie. Po otrzymaniu rękopisu francuski wirtuoz oświadczył, że dzieło jest niewykonalne i nigdy nie zdecydował się zaprezentować go publiczności. Niezależnie od tego do kompozycji na zawsze już przylgnął przydomek „Kreutzerowska”.

Porywający utwór Beethovena stał się inspiracją dla Lwa Tołstoja. Literat usłyszał go w zaciszu własnego domu po 85 latach od czasu jego powstania. Będąc pod wrażeniem dzieła, nakreślił kilkunastostronicowe opowiadanie, które opatrzył takim samym tytułem. W powstałej w ten sposób dramatycznej historii zazdrosnego małżonka kompozycja Beethovena ma niebagatelne znaczenie. To właśnie ten utwór wykonuje żona bohatera wraz z nowo poznanym skrzypkiem, co staje się początkiem podejrzeń jej męża o romans, doprowadzających do tragicznego zakończenia historii. Wzruszającą prozę Tołstoja postanowił zaś wykorzystać czeski kompozytor Leoš Janáček w I Kwartecie smyczkowym – jednym z niewielu swych programowych dzieł kameralnych. Janáček, w przeciwieństwie do Tołstoja, skoncentrował się przede wszystkim na postaci nieuczciwie osądzonej małżonki.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 14
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
06
czerwca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert kameralny | utwory na fagot i fortepian
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie