UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Kwietnia 2019
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław

Triumf Miłości

Wykonawcy:

Jakub Jakowicz – skrzypce
José Gallardo – fortepian
Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela

Program:

B. Bartók III Kwartet smyczkowy Cis-dur Sz. 85, BB 93
E. Chausson Poème na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy op. 25
***
E. Chausson Koncert D-dur na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy op. 21

Jose Gallardo / fot. archiwum artysty

Członkowie Lutosławski Quartet wraz z gośćmi zapraszają na spotkanie z twórczością dwóch wyjątkowych kompozytorów. Podczas wieczoru usłyszymy najsłynniejsze dzieła autorstwa Ernesta Chaussona – artysty zwanego niekiedy prekursorem francuskiego impresjonizmu. W programie znalazła się także muzyka na kwartet smyczkowy jednego z najbardziej wyrazistych twórców muzyki XX wieku, Béli Bartóka.

W 1877 roku 22-letni Ernest Chausson postanowił poświęcić swoje dalsze życie muzyce. Decyzja nie była łatwa – wszechstronnie uzdolniony młodzieniec doskonale radził sobie również na polu literackim i malarskim. Co więcej, był wówczas świeżo upieczonym absolwentem studiów prawniczych. Los skierował go jednak do Konserwatorium Paryskiego, gdzie kształcił się muzycznie pod czujnym okiem cenionych pedagogów – Jules’a Masseneta i Césara Francka. Decyzja o wyborze zawodu artysty dla wielu nie była zaskoczeniem, zamiłowanie do sztuki Chausson wyniósł bowiem z domu rodzinnego. W interesującym dorobku kompozytorskim francuskiego twórcy najpopularniejszym dziełem okazuje się nastrojowy Poème. Utwór powstał w 1896 roku, w czasie wakacji artysty w słonecznej Florencji. Chausson podjął się stworzenia dzieła w odpowiedzi na prośbę słynnego belgijskiego wirtuoza skrzypiec i kompozytora, Eugène’a Ysaÿe’a. Kompozycja początkowo miała być koncertem skrzypcowym, Chausson jednak dosyć szybko zrezygnował z tego pomysłu, uznając go za zbyt duże wyzwanie. W ten sposób powstał niewielkich rozmiarów, urokliwy utwór przeznaczony na skrzypce i orkiestrę. Autor opracował go później również w wersji na mniejszy skład instrumentalny, czyli na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Najczęściej wykonywanym dziełem kameralnym kompozytora jest zaś nieco młodszy, bo ukończony w 1891 roku, Koncert D-dur op. 21. Prawykonanie tej na wskroś wirtuozowskiej kompozycji Chausson również zawdzięcza przychylności Ysaÿe’a, który postanowił zaprezentować Koncert wraz ze swoim kwartetem i pianistą Auguste’em Pierretem. Bohaterem premiery okazał się niewątpliwie Pierret. Był on drugim wirtuozem fortepianu poproszonym o udział koncercie – jego poprzednik zrezygnował, uznając swoją partię za zbyt trudną.

W czasie gdy Chausson stworzył swój Poème, piętnastoletni Béla Bartók uczęszczał do gimnazjum w Bratysławie, gdzie uczył się gry na fortepianie i komponował  pierwsze utwory. Wśród nich pojawiała się już muzyka kameralna, której w późniejszych latach chętnie się poświęcał. Swój III Kwartet smyczkowy Bartók ukończył w 1927 roku, będąc już w pełni dojrzałym twórcą o indywidualnym języku muzycznym. Wspomniane dzieło zostało przedstawione na konkursie Musical Fund Society w Filadelfii, gdzie otrzymało pierwszą nagrodę. Niekonwencjonalna kompozycja, choć początkowo budziła sprzeczne opinie recenzentów muzycznych, jest dziełem skomponowanym z ogromną precyzją i pomysłem. Zachwyca bogactwem harmonii i różnorodnymi barwami.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1 Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Strefa II - poziom -1 Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
10 PLN
Strefa II - poziom 0 Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
10 PLN
Strefa III - poziom 0 Dostępne
  • NFM dla Młodego Muzyka
10 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 44
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
06
czerwca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert kameralny | utwory na fagot i fortepian
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie