Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
In Zeiten des Krieges | Chór NFM w Eisenstadt
12.09.2018
śr.
19:30
Schloss Esterhazy, Haydnsaal
Program:

Joseph Haydn
Symfonia fis-moll Hob. I:45 „Pożegnalna”
Scena di Berenice Hob. XXIVa:10

***
Missa in tempore belli C-dur  Hob. XXII:9 „Paukenmesse”

Koncert realizowany przy współpracy z festiwalem Herbstgold Eisenstadt

 

Wykonawcy:

Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico
Sandrine Piau – sopran
Giuseppina Bridelli – mezzosopran
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Fulvio Bettini – baryton
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
Schloss Esterhazy, Haydnsaal
Eisenstadt, Austria

O ile podtytuły i przydomki często są nadawane utworom przez publiczność lub wydawców o zacięciu marketingowym, o tyle w przypadku Mszy C-dur jesteśmy pewni, że to Haydn swoją ręką napisał na partyturze w 1796 roku „In tempore belli” („W czasie wojny”). Austria była otoczona przez wojska francuskie, Napoleon zbliżał się, odnosząc po drodze same zwycięstwa, wiedeńczycy truchleli na myśli o inwazji na miasto. Powszechną mobilizację ogłoszono w ciepły sierpniowy dzień, gdy Haydn, mimo narastającego wokół napięcia, usiłował pracować nad mszą zamówioną na imieniny żony jego protektora, księżnej Esterházy. Wiekowego już kompozytora nie objął rozkaz gotowości bojowej, więc mógł dokończyć pracę nad pierwszym z sześciu znakomitych muzycznych opracowań liturgii, z których każde powstało na kolejne imieniny Marii Józefy. „In tempore belli” nie jest bynajmniej muzyką do radosnego świętowania, tak jakby wokół wszystko było w porządku. Haydn nakazał, aby w Agnus Dei – części mszy zawierającej prośbę „Obdarz nas pokojem” – złowieszcze uderzenia w kotły brzmiały „jak nadchodząca z oddali armia wroga”, a uporczywe fanfary grane na instrumentach dętych ogłaszały zwycięstwo. Publiczność w lot pojęła muzyczne aluzje i nazwała nową kompozycję „Paukenmesse” („Mszą z bębnami”).

Jednak dzieło, które błyskawicznie stało się popularne, nie pozostawia słuchacza w strachu. Haydn, człowiek głęboko wierzący, ufał w sens modlitwy o pokój. Msza to ofiara Chrystusa, nazywanego Księciem Pokoju, i kompozytor swoją nadzieję przekazał m.in. w bardzo radosnej Glorii oraz w innych częściach pełnych wpadających w ucho melodii, żwawych temp, dramatycznych zwrotów akcji i niemal teatralnych arii. Współcześni krytykowali wszystkie msze Haydna, uważając je za mało pobożne – wydawały się zbyt pogodne. „Paukenmesse” jest przede wszystkim refleksją nad wartością i potrzebą pokoju.

Tak pełen energii utwór to repertuar, w którym muzycy Il Giardino Armonico wraz ze swoim dyrygentem czują się najlepiej. Są niekwestionowanymi specjalistami od twórczości Haydna – biorą udział w na pozór nierealnym, a jednak z sukcesami realizowanym projekcie Haydn2032, którego celem jest nagranie wszystkich stu siedmiu symfonii wiedeńskiego klasyka. Ich kunszt w interpretowaniu Haydna potwierdza prestiżowa Gramophone Award 2017, przyznana „za wzorcowe wykonanie”.

Tromba Veneziana
Gábor Boldoczki / Wrocławska Orkiestra Barokowa
24.02
pt.
19:30
Béla Bartók National Concert Hall
NFM Orkiestra Leopoldinum w Austrii
 
30.03
czw.
19:30
Kunsthaus Muerz
Chór Chłopięcy NFM w Opolu
 
31.03
pt.
19:00
Filharmonia Opolska im. J. Elsnera
NFM Orkiestra Leopoldinum w Austrii / Imago Dei Festival
 
31.03
pt.
19:30
Klangraum Krems Minoritenkirche
Chór Chłopięcy NFM w Opolu
 
01.04
sob.
18:00
Filharmonia Opolska im. J. Elsnera

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się