UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Maja 2019
sobota
godz. 19:00
Bazylika pw. Zwiastowania NPM
plac Mariacki 8, Leżajsk

Bach – Msza h-moll | Leżajsk

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik – sopran I
Bożena Bujnicka – sopran II
Joanna Dobrakowska – alt
Maciej Gocman – tenor
Szymon Komasa – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

J.S. Bach Msza h-moll  BWV 232

 

Chór NFM /fot. Łukasz Rajchert

Słynną, monumentalną Mszę h-moll usłyszymy w wykonaniu solistów i zespołów Narodowego Forum Muzyki pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Msza h-moll jest jedną z tych kompozycji, które udowadniają słuchaczowi, że twórczość Johanna Sebastiana Bacha przekraczała granice epoki, w jakiej żył. Co ciekawe, wspomniane arcydzieło nie zostało nawet wykonane za życia kompozytora – ze względu na połączenie cech protestanckiej i katolickiej muzyki liturgicznej nie miało bowiem praktycznego zastosowania. Co więcej, do dziś trudno ustalić powód powstania Mszy. Badacze wciąż zadają pytanie, dlaczego Bach, który przez większość życia pracował jako luterański kantor, zdecydował się na skomponowanie dzieła dla Kościoła katolickiego. W dodatku podjął się tego wyzwania tylko raz – napisał jeszcze cztery skrócone msze luterańskie, ale nigdy więcej nie zdecydował się na stworzenie kolejnej, monumentalnej muzyki przeznaczonej do liturgii. Msza h-moll jest zresztą dziełem wyjątkowym pod wieloma względami. Niemal każda z jej części powstała w innym czasie, na przestrzeni 9 lat. Niektóre fragmenty mają swoje pierwowzory we wcześniej skomponowanych przez Bacha kantatach.

Historia Wielkiej Mszy h-moll jest najczęściej łączona przez badaczy ze śmiercią polskiego władcy Augusta II Mocnego. W lutym 1733 roku ogłoszono pięciomiesięczną żałobę wraz z obowiązującym w jej ramach całkowitym zakazem wykonywania muzyki. Bach rozpoczął wówczas pracę nad Kyrie i Gloria. Miał zamiar przedstawić ją nowemu władcy – Augustowi III Sasowi – mając tym samym nadzieję na otrzymanie posady nadwornego kompozytora na saskim dworze w Dreźnie. Propozycję Bach otrzymał dopiero kilka lat później, co najprawdopodobniej nie miało związku z jego wcześniejszym darem. Mimo nie do końca sprzyjających okoliczności artysta kontynuował pracę nad dziełem, które dopiero 40 lat po jego śmierci otrzymało tytuł Die grosse katholische Messe. Wyjątkowa kompozycja łączy w sobie najbardziej wyraziste cechy stylu Bachowskiego z katolickim obrządkiem liturgicznym i luterańską teologią krzyża. Choć niektórzy muzykolodzy porównują wspomniane dzieło do słynnej Sztuki fugi, to jednak cel jej skomponowania był zupełnie inny. Jak cała muzyka religijna Bacha również Msza h-moll to kompozycja, której przeznaczeniem jest przede wszystkim towarzyszenie modlitwie i religijnej kontemplacji słuchaczy.

Podobne wydarzenia

05
maja 2019 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty wyjazdowe
Hessisches Staatstheater Wiesbaden
Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wiesbaden
 
14
maja 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Filharmonia im. Artura Rubinsteina
Polish Cello Quartet w Łodzi
 
26
maja 2019 | niedziela
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia NMP
Bach – Msza h-moll | Lwów
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty wyjazdowe
Zamek Królewski, Sala Balowa
Wrocław Baroque Ensemble w Warszawie
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie