UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
10
Października 2019
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław

Ballady

Wykonawcy:

Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
Instrumentaliści NFM:
Radosław Pujanek – skrzypce
Anita Koźlak – skrzypce
Michał Micker – altówka
Tomasz Daroch – wiolonczela
Jan Krzeszowiec – flet, flet piccolo
Ewa Mizerska – flet
Maciej Dobosz – klarnet
Michał Siciński – klarnet, klarnet basowy

Program:

M. Łysenko Sadok wysznewyj koło chaty; Niczoho, niczoho; Ajstry
J. Stepowyj Ne berit’ iż zelenoho luhu werby; Pohasło sonce łasky i tepła; Oj, try szliachy szyrokiji; Ne hraj!; Zirońka weczirniaja
K. Stecenko Stojała ja i słuchała wesnu
W. Kosenko Wony stojały mowczky op. 7 nr 2; Jak na nebi ziroczky op. 7 nr 3, Sumnyj ja op. 7, nr 9
W. Sylwestrow Chocz ty ne budesz kwitkoju cwisty

***

C. Saint-Saëns Violons dans le soir
H. Duparc  Au pays où se fait la guerre; Extase; Le manoir de Rosemonde
M. Ravel Trois poémes de Stèphane Mallarmé

Olga Pasiecznik / fot. Olga Świetlik

Poetyckie i śpiewne ballady, skomponowane do tekstów ludowych oraz wierszy znanych twórców, zabrzmią podczas koncertu otwierającego cykl kameralny w Narodowym Forum Muzyki. Gwiazdą wieczoru będzie Olga Pasiecznik, śpiewaczka odnajdująca się równie dobrze w repertuarze operowym jak lirycznym.

Muzyka i poezja wydają się dla siebie stworzone, a jednak w tym związku nie brak waśni i zazdrości, jak w każdym artystycznym romansie. Co jest ważniejsze: słowo czy muzyka? Tymczasem mamy jeszcze kilkoro wykonawców na estradzie, między którymi podział ról pozornie jest ustalony: to ludzki głos jest bohaterem koncertu. Ale czy instrumentalista ma ochotę być jedynie tłem? To tylko niektóre z intrygujących niuansów i wyzwań muzyki kameralnej, które możemy odkrywać przez cały sezon w NFM.

Olga Pasiecznik, sopranistka nagradzana w całej Europie, przedstawi nam pieśni ze swej rodzinnej Ukrainy opracowane przez kompozytorów klasycznych, którzy bywali, tak jak Mykoła Łysenko, także etnografami gromadzącymi utwory ludowe. Druga część wieczoru będzie należała do muzyki napisanej do słów poezji. Stéphane Mallarmé, wybitny symbolista, dekadent, zainspirował niejednego ze współczesnych mu kompozytorów. Maurice Ravel był pod tak wielkim wrażeniem jego twórczości, że nazwał poetę „egzorcystą języka”, który „uskrzydlone myśli, nieświadome sny na jawie uwolnił z więzienia”. Z kolei kompozytor Ernest Chausson sięgnął po twórczość Charles’a Cros, którego teksty możemy znać z piosenek Brigitte Bardot. Kompozytora i poetę łączy fakt, że nie od początku związali życie ze sztuką. Chausson ukończył prawo i w dość późnym, jak na dziedzinę muzyki, wieku zaczął formalną edukację muzyczną, dlatego musiał wykazać się sporą wytrwałością, aby osiągnąć satysfakcjonujący go poziom artystyczny. Cros jako poeta został doceniony właściwie dopiero przez potomnych. Za życia zajmował się co prawda satyrą na scenach paryskich kabaretów, ale przede wszystkim był wynalazcą, naukowcem, a nawet nauczycielem chemii. Jego Wieczna pieśń, która oczarowała Chaussona, to deklaracja miłości wobec nieobecnego obiektu uczucia. Natomiast Camille Saint-Saëns jako jedyny w tym gronie zaczerpnął inspirację z poezji autorstwa kobiety – Anny de Noailles, francuskiej pisarki i publicystki, z pochodzenia rumuńskiej księżnej, brylującej na salonach przełomu XIX i XX wieku. Saint-Saënsowi udało się oddać muzyką zniewalający nastrój jej wierszy.

Niezależnie, czy w naszych sercach to muzyka, czy poezja zajmuje pierwsze miejsce, koncert będzie dobrą sposobnością do zgłębienia obu sztuk, a przede wszystkim do podziwiania ich iskrzącego mariażu. O subtelnym i ciepłym głosie Olgi Pasiecznik mówi się, że pomaga zatrzymać się w codziennym pędzie, odetchnąć i odpocząć. Tego wszystkim życzymy!

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1 Brak
  • Bilet VIP
50 PLN
Strefa II - poziom -1 Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
Strefa II - poziom 0 Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 2
22
października 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Romana Salyutova
 
24
października 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Bagatele i premiery
LutosAir Quintet i goście
07
listopada 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Black Angels
 
14
listopada 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Przeszłość i przyszłość
 
28
listopada 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Na cztery ręce
Rita Shen, Krzysztof Jabłoński
05
grudnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Muzyka amerykańska
 
12
grudnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Podróż zimowa
Jarosław Bręk
19
grudnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Echa romantyzmu
 
09
stycznia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Szalone skrzypce i muzyka świata
Roby Lakatos
16
stycznia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pełech & Horna Duo
Krzysztof Pełech, Robert Horna
06
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Fantazja na skrzypce
Richard Lin
13
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Sekretne znaki
 
20
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Septet Beethovena
 
12
marca 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kwintesencja Brahmsa
Pallavi Mahidhara
19
marca 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Grand duo brillant
 
26
marca 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Wariacje Goldbergowskie
 
05
kwietnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Dźwiękowa wyobraźnia
Lutosławski Quartet
23
kwietnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Muzyczna stolica Europy
 
30
kwietnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Slavic Soul
Flex Ensemble
07
maja 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
28
maja 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Smyczkowa ekstraklasa
 
04
czerwca 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Zderzenie epok
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie