UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
10
Października 2019
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław

Ballady

Wykonawcy:

Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
Instrumentaliści NFM:
Radosław Pujanek – skrzypce
Anita Koźlak – skrzypce
Michał Micker – altówka
Tomasz Daroch – wiolonczela
Jan Krzeszowiec – flet, flet piccolo
Ewa Mizerska – flet
Maciej Dobosz – klarnet
Michał Siciński – klarnet, klarnet basowy

Program:

M. Łysenko Sadok wysznewyj koło chaty; Niczoho, niczoho; Ajstry; Smutnoji prowesny
J. Stepowyj Ne berit’ iż zelenoho luhu werby; Oj, try szliachy szyrokiji; Ne hraj!
K. Stecenko Stojała ja i słuchała wesnu
W. Kosenko Wony stojały mowczky op. 7 nr 2; Jak na nebi ziroczky op. 7 nr 3, Sumnyj ja op. 7, nr 9
W. Sylwestrow Oj, ty diwczyno; Syple snih; Chocz ty ne budesz kwitkoju cwisty

***

C. Saint-Saëns Violons dans le soir
H. Duparc  Au pays où se fait la guerre; Extase; Le manoir de Rosemonde
M. Ravel Trois poèmes de Stèphane Mallarmé

 

Natalia Pasiecznik

Poetyckie i śpiewne ballady, skomponowane do tekstów ludowych oraz wierszy znanych twórców, zabrzmią podczas koncertu otwierającego cykl kameralny w Narodowym Forum Muzyki. Gwiazdą wieczoru będzie Olga Pasiecznik, śpiewaczka odnajdująca się równie dobrze w repertuarze operowym jak lirycznym.

Muzyka i poezja wydają się dla siebie stworzone, a jednak w tym związku nie brak waśni i zazdrości, jak w każdym artystycznym romansie. Co jest ważniejsze: słowo czy muzyka? Tymczasem mamy jeszcze kilkoro wykonawców na estradzie, między którymi podział ról pozornie jest ustalony: to ludzki głos jest bohaterem koncertu. Ale czy instrumentalista ma ochotę być jedynie tłem? To tylko niektóre z intrygujących niuansów i wyzwań muzyki kameralnej, które możemy odkrywać przez cały sezon w NFM.

Olga Pasiecznik, sopranistka nagradzana w całej Europie, przedstawi nam pieśni ze swej rodzinnej Ukrainy opracowane przez kompozytorów klasycznych, którzy bywali, tak jak Mykoła Łysenko, także etnografami gromadzącymi utwory ludowe. Druga część wieczoru będzie należała do muzyki napisanej do słów poezji. Stéphane Mallarmé, wybitny symbolista, dekadent, zainspirował niejednego ze współczesnych mu kompozytorów. Maurice Ravel był pod tak wielkim wrażeniem jego twórczości, że nazwał poetę „egzorcystą języka”, który „uskrzydlone myśli, nieświadome sny na jawie uwolnił z więzienia”. Z kolei kompozytor Ernest Chausson sięgnął po twórczość Charles’a Cros, którego teksty możemy znać z piosenek Brigitte Bardot. Kompozytora i poetę łączy fakt, że nie od początku związali życie ze sztuką. Chausson ukończył prawo i w dość późnym, jak na dziedzinę muzyki, wieku zaczął formalną edukację muzyczną, dlatego musiał wykazać się sporą wytrwałością, aby osiągnąć satysfakcjonujący go poziom artystyczny. Cros jako poeta został doceniony właściwie dopiero przez potomnych. Za życia zajmował się co prawda satyrą na scenach paryskich kabaretów, ale przede wszystkim był wynalazcą, naukowcem, a nawet nauczycielem chemii. Jego Wieczna pieśń, która oczarowała Chaussona, to deklaracja miłości wobec nieobecnego obiektu uczucia. Natomiast Camille Saint-Saëns jako jedyny w tym gronie zaczerpnął inspirację z poezji autorstwa kobiety – Anny de Noailles, francuskiej pisarki i publicystki, z pochodzenia rumuńskiej księżnej, brylującej na salonach przełomu XIX i XX wieku. Saint-Saënsowi udało się oddać muzyką zniewalający nastrój jej wierszy.

Niezależnie, czy w naszych sercach to muzyka, czy poezja zajmuje pierwsze miejsce, koncert będzie dobrą sposobnością do zgłębienia obu sztuk, a przede wszystkim do podziwiania ich iskrzącego mariażu. O subtelnym i ciepłym głosie Olgi Pasiecznik mówi się, że pomaga zatrzymać się w codziennym pędzie, odetchnąć i odpocząć. Tego wszystkim życzymy!


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1
  • Bilet VIP
50 PLN
Strefa II - poziom -1
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
Strefa II - poziom 0
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 16
22
sierpnia 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty kameralne
kościół pw. Świętej Trójcy
W najlepszym guście polskim
Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Ostatnie miejsca: 25
26
września 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty kameralne
kościół pw. Świętej Trójcy
Harmonischer Gottesdienst – muzyczne nabożeństwo
Maciej Gocman / Overtone
06
października 2020 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Hagen Quartett
 
15
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Taniec wiedźmy
Gruppo di Tempera
22
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
29
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
W stylu brillant
 
05
listopada 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Eros i Tanatos
Szymon Komasa / Michał Rot
03
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wajnberg Trio
 
10
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Podróż do Portugalii
Guimarães Piano Quartet
17
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Negatyw
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie