UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
23
Lutego 2020
niedziela
godz. 18:00
Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław

Jesu, meine Freude

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Aldona Bartnik – sopran
Aleksandra Turalska – sopran
Piotr Olech – alt
Maciej Gocman – tenor
Tomáš Král – bas
Zbigniew Pilch – I skrzypce
Mikołaj Zgółka – II skrzypce
Michał Mazur, Dominika Garncarz – altówka
Thomas Meraner – obój
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Marta Niedźwiecka – pozytyw

Program:

J.S. Bach  Ich habe genug – kantata BWV 82, Jesu, meine Freude – motet BWV 227
***
J.S. Bach Christ lag in Todesbanden – kantata BWV 4, Ich bin vergnügt mit meinem Glücke – kantata BWV 84

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Choć dzisiaj nie możemy wyobrazić sobie historii muzyki bez twórczości Johanna Sebastiana Bacha, kompozytor na uznanie musiał poczekać niemal sto lat. Mimo że za życia był cenionym muzykiem, to jednak nie odniósł tak oszałamiającego sukcesu jak chociażby Georg Friedrich Händel.

O tym, jakim człowiekiem był Johann Sebastian Bach, wiemy dziś stanowczo mniej niż o samej jego muzyce. Sądząc po zachowanym dorobku kompozytora, był on z pewnością człowiekiem pracowitym i nienarzekającym na nadmiar wolnego czasu. Tym bardziej że znane dziś dzieła to tylko fragment twórczości kompozytora – spora część utworów zaginęła z powodu zaniedbania ze strony jego synów. Kompozycje, które przetrwały, stały się jednak wzorem dla kolejnych pokoleń twórców. Zauroczony dziełami Bacha był chociażby Fryderyk Chopin, który w jednym z listów pisał: „Jeśli jaka epoka odwróci się od Bacha, da sobie smutne świadectwo płytkości, głupoty i zepsutego smaku… Mało jest takich geniuszów, które wszystkie instrumenty czują i wszystko z każdego wydobyć potrafią”.

Pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka zabrzmią cztery utwory kompozytora. Kantata Ich habe genug (Zadosyć już mam) BWV 82 należy do najczęściej wykonywanych i nagrywanych dzieł lipskiego kantora. Kompozycja powstała w Lipsku z okazji święta Ofiarowania Pańskiego, a jej prawykonanie miało miejsce 2 lutego 1727 roku. Zaledwie tydzień później, 9 lutego, wykonano następną kantatę Bacha: Ich bin vergnügt mit meinem Glücke (Rad jestem wielce z mego szczęścia) BWV 84. Oba utwory mają podobną budowę, rozpoczynają się bowiem od arii solowych, które przeplatane są recytatywami. Znacznie wcześniejszym dziełem jest kantata Christ lag in Todes Banden (Legł Chrystus w śmierci pętach) BWV 4. Bach napisał ją prawdopodobnie już w 1707 roku, podczas pobytu w Arnstadt. Kompozytor wykorzystał tutaj tekst i melodię dzieła Marcina Lutra, które należy do najważniejszych hymnów protestanckich. Programu koncertu dopełni motet Jesu, meine Freude (Jezu, moja radości) BWV 227. Nie znamy dokładnej daty powstania tej kompozycji, ale badacze przypuszczają, że ten rozbudowany i ekspresyjny utwór także powstał na potrzeby lipskiego kościoła św. Tomasza.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1
  • Bilet VIP
50 PLN
Strefa II - poziom -1
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
10 PLN
Strefa II - poziom 0
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
10 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

16
kwietnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia bohaterska | odwołane
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
23
kwietnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfoniczna baśń
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
30
kwietnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pieśni księżniczki
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
02
maja 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
W rytmie walca
West Side Sinfonietta
09
maja 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyka I Rzeczypospolitej
Wrocław Baroque Ensemble
14
maja 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Apoteoza tańca
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
15
maja 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyczni poligloci
R. Rabinovich / NFM Orkiestra Leopoldinum
01
czerwca 2021 | wtorek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Magiczny Dzień Dziecka
West Side Sinfonietta
04
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Poulenc – Koncert organowy
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
05
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Mistrz i uczeń
P. McCreesh / Wrocławska Orkiestra Barokowa
11
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Turniej wirtuozów
West Side Sinfonietta
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Haydn – Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie