UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
08
Kwietnia 2020
środa
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

J.S. Bach – Pasja wg św. Jana | odwołany

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Ensemble Polyharmonique:
Joowon Chung – sopran
Anna Nesyba – sopran
Christian Rohrbach – alt
Alexander Schneider – alt, primus inter pares Ensemble Polyharmonique
Johannes Gaubitz – tenor (Ewangelista)
Sören Richter – tenor
Matthias Lutze – bas (Jesus)
Cornelius Uhle – bas
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

J.S. Bach Pasja wg św. Jana BWV 245 (cz. I)
G.P. da Palestrina G.P. da Palestrina Stabat Mater
J.S. Bach Pasja wg św. Jana BWV 245 (cz. II)

 

Ensemble Polyharmonique / fot. Christian Palm

Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha jest wcześniejszym z jego dwóch opracowań pasji, które przetrwało do naszych czasów. Dzieło powstało w pierwszych latach pobytu kompozytora w Lipsku, a prawykonanie prawdopodobnie odbyło się w tamtejszym kościele św. Mikołaja w Wielki Piątek 7 kwietnia 1724 roku.

Kompozytorzy podejmowali w pasjach (łac. passio – cierpię) tematykę męki Pańskiej, a tradycja tego gatunku wywodzi się ze średniowiecznych dramatów pasyjnych. Opracowując swoje dzieło, Bach sięgnął do tekstów poetyckich Bartholda Heinricha Brockesa z 1712 roku. Warstwa literacka utworu była dla niego niezwykle ważna, dlatego też wprowadził do poematu szereg zmian, np. w partii Ewangelisty sięgnął do tekstu z Nowego Testamentu. Najważniejszą postacią jest Chrystus, którego partię wykonuje bas, zaś recytatywy Ewangelisty, który komentuje rozgrywające się wydarzenia, przeznaczone są na tenor. Chór reprezentuje w tym dziele tłum (zwany też turbae), a w chorałach przedstawia uczucia wspólnoty przejętej losami Jezusa. Arie są lirycznymi, czasem intymnymi komentarzami do wydarzeń.

Utwór fascynuje siłą ekspresji i bezpośredniością w wyrażaniu emocji. Świetnie obrazuje to już otwierający dzieło dramatyczny chór Herr, unser Herrscher. Pełna dysonansów linia melodyczna prowadzona przez dwa oboje nad burzliwym akompaniamentem smyczków przygotowuje mocne wejście wielogłosowego śpiewu. Nie mniej dramatyczne są kolejne odcinki dzieła, najważniejsze pozostaje jednak to, że dynamizm prowadzenia narracji nigdy nie przesłania u Bacha głębi wyrazu i autentyczności przekazywanych emocji.

Pasja wg św. Jana należy do niekwestionowanych arcydzieł chrześcijańskiej kultury muzycznej. Stanowi też, wraz z Pasją wg św. Mateusza, ukoronowanie muzyki epoki baroku.

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie