Relacja pomiędzy Wolfgangiem Amadeusem Mozartem a Antoniem Salierim obrosła legendą. Nazwisko włoskiego twórcy z czasem stało się wręcz synonimem artysty niezbyt utalentowanego, zawistnego, pozbawionego skrupułów, zdolnego posunąć się do zabójstwa, aby pozbyć się genialnego rywala.
Rzekoma nienawiść Salieriego do Mozarta stała się tematem sztuki Mozart i Salieri, napisanej w 1830 roku przez Aleksandra Puszkina. Kilkadziesiąt lat później mit utrwalił Nikołaj Rimski-Korsakow, pisząc operę opartą na tym dziele. W XX wieku powstała wzorowana na utworze rosyjskiego poety sztuka Amadeusz Petera Shaffera, która z kolei posłużyła za kanwę filmu wyreżyserowanego przez Miloša Formana. Jak to zwykle bywa, prawda o relacji obu kompozytorów jest o wiele bardziej prozaiczna. Ich stosunki były koleżeńskie, a włoski artysta wspierał i promował twórczość młodszego kolegi, zaś po śmierci Mozarta zajął się edukacją muzyczną jego najmłodszego syna, Franza Xavera Wolfganga.
W programie koncertu znajdą się kompozycje obu twórców. Mozart napisał Koncert skrzypcowy G-dur, mając zaledwie 19 lat. To lekkie, pogodne i melodyjne dzieło powstało podczas pobytu w Salzburgu, w liście do ojca artysta określił je jednak jako „Straßburger Konzert”. Z okolic tego miasta pochodzi prawdopodobnie melodia otwierająca trzecią część utworu. W tej samej tonacji co koncert utrzymana jest jeszcze wcześniejsza X Symfonia G-dur, napisana przez zaledwie 14-letniego chłopca.
Bogaty dorobek kompozytorski Salieriego obejmuje ponad 650 kompozycji, w tym opery, opracowania tekstów liturgicznych, balety, oratoria, dzieła kameralne oraz orkiestrowe. Symfonia D-dur nosi podtytuł „La Veneziana”. Pisząc ten utwór, kompozytor wykorzystał materiał muzyczny ze swoich dwóch wcześniejszych oper: La scuola de' gelosi (Szkoła zazdrości) oraz La partenza inaspettata (Nieoczekiwany wyjazd). Pierwsze z tych dzieł miało swą prapremierę właśnie w Wenecji i stąd też wziął się podtytuł symfonii. Concertino da camera G-dur to ukończone przez Salieriego w 1777 roku dzieło przeznaczone na solowo potraktowany obój (lub flet) i smyczki.