Słynną, monumentalną Mszę h-moll usłyszymy w wykonaniu solistów i zespołów Narodowego Forum Muzyki pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.
Msza h-moll jest jedną z tych kompozycji, które udowadniają słuchaczowi, że twórczość Johanna Sebastiana Bacha przekraczała granice epoki, w jakiej żył. Co ciekawe, wspomniane arcydzieło nie zostało nawet wykonane za życia kompozytora – ze względu na połączenie cech protestanckiej i katolickiej muzyki liturgicznej nie miało bowiem praktycznego zastosowania. Co więcej, do dziś trudno ustalić powód powstania Mszy. Badacze wciąż zadają pytanie, dlaczego Bach, który przez większość życia pracował jako luterański kantor, zdecydował się na skomponowanie dzieła dla Kościoła katolickiego. W dodatku podjął się tego wyzwania tylko raz – napisał jeszcze cztery skrócone msze luterańskie, ale nigdy więcej nie zdecydował się na stworzenie kolejnej, monumentalnej muzyki przeznaczonej do liturgii. Msza h-moll jest zresztą dziełem wyjątkowym pod wieloma względami. Niemal każda z jej części powstała w innym czasie, na przestrzeni 9 lat. Niektóre fragmenty mają swoje pierwowzory we wcześniej skomponowanych przez Bacha kantatach.
Historia Wielkiej Mszy h-moll jest najczęściej łączona przez badaczy ze śmiercią polskiego władcy Augusta II Mocnego. W lutym 1733 roku ogłoszono pięciomiesięczną żałobę wraz z obowiązującym w jej ramach całkowitym zakazem wykonywania muzyki. Bach rozpoczął wówczas pracę nad Kyrie i Gloria. Miał zamiar przedstawić ją nowemu władcy – Augustowi III Sasowi – mając tym samym nadzieję na otrzymanie posady nadwornego kompozytora na saskim dworze w Dreźnie. Propozycję Bach otrzymał dopiero kilka lat później, co najprawdopodobniej nie miało związku z jego wcześniejszym darem. Mimo nie do końca sprzyjających okoliczności artysta kontynuował pracę nad dziełem, które dopiero 40 lat po jego śmierci otrzymało tytuł Die grosse katholische Messe. Wyjątkowa kompozycja łączy w sobie najbardziej wyraziste cechy stylu Bachowskiego z katolickim obrządkiem liturgicznym i luterańską teologią krzyża. Choć niektórzy muzykolodzy porównują wspomniane dzieło do słynnej Sztuki fugi, to jednak cel jej skomponowania był zupełnie inny. Jak cała muzyka religijna Bacha również Msza h-moll to kompozycja, której przeznaczeniem jest przede wszystkim towarzyszenie modlitwie i religijnej kontemplacji słuchaczy.

Chór NFM /fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Bach – Msza h-moll | Lusławice
24.05.2019
pt.
19:00
Lusławice, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Program:
J.S. Bach Msza h-moll BWV 232
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik – sopran I
Bożena Bujnicka – sopran II
Joanna Dobrakowska – alt
Maciej Gocman – tenor
Szymon Komasa – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Lokalizacja:
Lusławice, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
NFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Szalone Dni Muzyki – NFM Orkiestra Leopoldinum w Warszawie
 
23.09
sob.
18:00
Warszawa, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Mars (zascenie)
Z klasyką przez Polskę – Dziewkowice
Wrocław Baroque Ensemble
23.09
sob.
18:00
Kościół pw. św. Joachima i Anny
Z klasyką przez Polskę – Niemodlin
Wrocław Baroque Ensemble
24.09
niedz.
16:00
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
Koncert w ramach Festiwalu Szymanowski / Polska / Świat
Polish Cello Quartet w Krakowie
03.10
wt.
19:30
Kraków, Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego
West Side Sinfonietta w Pradze
Koncert z okazji 100. rocznicy polonistyki w Czechach
17.10
wt.
19:00
klasztor św. Agnieszki Czeskiej