UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
24
Listopada 2019
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Vijay Iyer & Wadada Leo Smith / Anouar Brahem Quartet

Wykonawcy:

Vijay Iyer & Wadada Leo Smith
Vijay Iyer – fortepian
Wadada Leo Smith – trąbka

***
Anouar Brahem Quartet: The Astounding Eyes of Rita
Anouar Brahem – oud
Klaus Gesing – klarnet basowy
Björn Meyer – gitara basowa
Khaled Yassine – darbouka, bendir

Program:

Vijay Iyer and Wadada Leo Smith: A Cosmic Rhythm With Each Stroke

***

Anouar Brahem Quartet: The Astounding Eyes of Rita

Anouar Brahem / fot. Marco Borggreve

Wadada Leo Smith to niepodważalny autorytet i żyjąca legenda muzyki improwizowanej. Vijay Iyer jest z kolei jednym z najistotniejszych przedstawicieli współczesnego jazzu. Ich współpraca zaczęła się piętnaście lat temu, kiedy Smith zaprosił Iyera do swojego Golden Quartet. Kilka lat później pianista podpisał kontrakt z oficyną ACT, skupił się na własnych zespołach, z czasem trafił na okładki muzycznych pism i wypracował sobie pozycję jednego z liderów światowego jazzu. Smith od późnych lat 60. podąża własną drogą awangardowego poszukiwacza, improwizatora i niezwykle płodnego artysty: współtworzył Association for the Advancement of Creative Musicians, nagrał Ten Freedom Summers, stał się nestorem free jazzu.

Cztery lata temu Iyer i Smith zostali poproszeni przez Metropolitan Museum of Art o stworzenie muzyki inspirowanej twórczością hinduskiej artystki Nasreen Mohamedi. Zamówienie wystosowane przez najstarsze amerykańskie muzeum zaowocowało później sesją nagraniową w nowojorskim Avatar Studios i płytą A Cosmic Rhythm with Each Stroke, która została z wielkim zachwytem przyjęta przez dziennikarzy na całym świecie. Poetyka muzycznej opowieści duetu bywa surowa, dynamiczna i zimna, by chwilę później zmienić się w formę uduchowioną, wrażliwą, ale nadal abstrakcyjną. Artystów dzieli trzydzieści lat, a więc całe pokolenie, jednak nie słychać tego w ich muzyce, a kiedy Wadada Leo Smith mówi o Vijayu Iyerze, nie można wyczuć relacji nauczyciel – uczeń. To równoprawni muzycy, którzy wzajemnie się inspirują. Duet to układ piekielnie wymagający, jednak właśnie koncerty takich formacji jak tandem Smitha i Iyera przypominają, że do powstania wielkich dzieł nie zawsze trzeba orkiestr, szczególnie gdy spotyka się dwóch artystów, którzy potrafią wykreować nieskończoną ilość muzycznych barw i nastrojów.

Anouar Brahem to prekursor łączenia brzmień wywodzących się oryginalnie z basenu Morza Śródziemnego z muzyką europejską i amerykańską. Artysta jest wirtuozem gry na oudzie – instrumencie zwanym też lutnią arabską, związanym z kulturą Bliskiego Wschodu. Urodzony w Tunezji muzyk jest jednym z najbardziej charakterystycznych reprezentantów legendarnej wytwórni ECM, z którą współpracuje od początku lat 90.

Po studiach w tuniskim konserwatorium Brahem przeniósł się na cztery lata do Paryża, gdzie jego kariera zaczęła nabierać tempa. Już w latach 80. zrewolucjonizował rolę oudu, zapraszając do współpracy przedstawicieli jazzu i muzyki cygańskiej. Nastrój towarzyszący jego kompozycjom w sposób naturalny skierował jego twórczość w stronę muzyki filmowej; artysta pisał również muzykę do spektakli teatralnych i baletowych. Po powrocie do Tunezji zdobył najważniejszą w kraju statuetkę przemysłu fonograficznego – Tunisian Music Award – i objął stanowisko szefa City of Tunis Music Ensemble. W 1989 roku Brahem zachwycił swoją twórczością Manfreda Eichera (właściciela wytwórni ECM), co okazało się punktem zwrotnym w jego karierze. Dzięki swoim nagraniom dla monachijskiej oficyny zaczął zdobywać światowy rozgłos. Stworzył indywidualny styl na pograniczu muzyki etnicznej i jazzu, brzmienie, w którym wpływy europejskie przeplatają się z arabskimi. Współpracował z uznanymi jazzmanami, takimi jak Jan Garbarek, Jack DeJohnette, John Surman i Dave Holland. Z roku na rok Brahem coraz bardziej ugruntowywał swoją pozycję oraz zdobywał coraz liczniejsze grono fanów. Dziś jest międzynarodową gwiazdą i odwiedza najważniejsze światowe festiwale. W tym roku mija dziesięć lat od premiery albumu The Astounding Eyes of Rita – jednej z najsłynniejszych płyt w dyskografii Brahema, za którą muzyk został uhonorowany prestiżową nagrodą Echo Jazz. W nagraniu ośmiu kompozycji lidera udział wzięli: niemiecki klarnecista Klaus Gesing, pochodzący z Libanu perkusjonista Khaled Yassine i szwedzki basista Björn Meyerm. Kwartet Brahema w niezmienionym składzie przybędzie na 16. Jazztopad Festival, by zaprezentować polskiej publiczności repertuar właśnie z albumu The Astounding Eyes of Rita.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
130 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet
100 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet
70 PLN
III kategoria Brak
  • III kat - Bilet
50 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / W przypadku chęci zakupu biletów na 5 lub więcej wydarzeń w ramach festiwalu przysługuje rabat 20% od całości zamówienia (promocja dostępna w kasach NFM lub pod adresem rezerwacje@nfm.wroclaw.pl).

Podobne wydarzenia

15
listopada 2019 | piątek
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Główna
Charles Lloyd Presents: Wild Man Dance with NFM Filharmonia Wrocławska – premiera
 
16
listopada 2019 | sobota
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
The Comet Is Coming
 
17
listopada 2019 | niedziela
godz. 16:00
Jazztopad Festival
NFM, foyer
Melting Pot Made in Wrocław
 
17
listopada 2019 | niedziela
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
Makaya McCraven
 
Ostatnie miejsca: 33
19
listopada 2019 | wtorek
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
Dzień medytacji: Ned Rothenberg & Sainkho Namtchylak
 
20
listopada 2019 | środa
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
Dzień austriacki
 
21
listopada 2019 | czwartek
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
Vincent Courtois Trio & Lutosławski Quartet – premiera
Premiera
22
listopada 2019 | piątek
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Czerwona
Grzegorz Tarwid / Nicole Mitchell: Artifacts Trio & NFM Orkiestra Leopoldinum
Premiera
23
listopada 2019 | sobota
godz. 19:00
Jazztopad Festival
NFM, Sala Główna
Piotr Damasiewicz: Power of the Horns / Danilo Pérez’s Global Messengers – premiery
 
Ostatnie miejsca: 34
23
listopada 2019 | sobota
godz. 22:00
Jazztopad Festival
Klubokawiarnia Mleczarnia
Longhand Trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie