UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2019
sobota
godz. 19:30
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
ul. Farna 10, 63-700 Krotoszyn

Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne

Wykonawcy:

Giovanni Sollima – wiolonczela
Michele Pasotti  – teorba

Program:

Muzyka barokowa, folkowa i współczesna południa:
Giovanni Battista Costanzi Sinfonia B-dur na wiolonczelę i b.c.
Eliodoro Sollima Sonata 1959 na wiolonczelę
Giulio de Ruvo Romanella, Ciaccona, Tarantella na wiolonczelę
Bartolomé de Selma y Salaverde Fantasia V na wiolonczelę i b.c.
Moj e bukura more (tradycyjna melodia albańska z Sycylii) na wiolonczelę
Iannis Xenakis Kottos na wiolonczelę
Zèzèzè (utwór na harfę ngòmbí z Afryki Środkowej) na wiolonczelę
Francesco Scipriani Toccata V na wiolonczelę i b.c.
Giovanni Sollima Lamentatio na wiolonczelę
Santu Paulu (melodia tradycyjna z okolic Salento) na wiolonczelę i b.c.

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Giovanni Sollima / fot. Francesco Ferla

Publiczność poprzednich koncertów Giovanniego Sollimy na festiwalu Wratislavia Cantans na pewno zapamiętała sycylijskiego wiolonczelistę, który sprawia wrażenie, jakby grał każdą komórką swojego ciała. Słuchaczom wydaje się, że ten wulkan energii rozerwie wiolonczelę, że muzyk i jego instrument eksplodują. Włoski wirtuoz-kompozytor, nazwany przez dyrektora Kosendiaka „artystą totalnym”, wraca na festiwal Wratislavia Cantans, by prześledzić powiązania między muzyką południowej Europy i Afryki.

Muzyczną wędrówkę w czasie i przestrzeni rozpoczniemy od epoki baroku, reprezentowanej przez takich twórców, jak Włoch Giovanni Battista Costanzi (autor wiolonczelowych sonat), neapolitańczycy Francesco Scipriani i Giulio de Ruvo oraz Hiszpan Bartolomé de Selma y Salaverde (mistrza fagotu powiązany z Wrocławiem). Jedyny znany zbiór kompozycji de Selmy – Primo libro canzoni, fantasie et correnti… – został zadedykowany Karolowi Ferdynandowi Wazie, królewiczowi polskiemu i biskupowi Wrocławia, a jedyny zachowany egzemplarz tej publikacji znajduje się właśnie we Wrocławiu. Wspomniany de Ruvo jest autorem taranteli, legendarnego szybkiego tańca z regionu Neapolu, który miał być lekarstwem na jad tarantuli. W pewnym średniowiecznym traktacie zapisano, że pająk w momencie ukąszenia nuci melodię, którą chory musi potem usłyszeć, by wyzdrowieć. Wiara w tę metodę rozpowszechniła się w kolejnych stuleciach.

Pojawią się także utwory współczesne autorstwa muzyka i architekta Iannisa Xenakisa, Eliodora Sollimy i samego Giovanniego Sollimy. Xenakis odwoływał się często do mitologii rodzimej Grecji – podobno, sfrustrowany sytuacją w swojej ojczyźnie, wolał jej mityczny obraz. Łączący starożytność z awangardą utwór Kottos został zainspirowany losami mitycznego olbrzyma, odrzuconego i uwięzionego przez ojca. Jego historia przywodzi na myśl skomplikowaną biografię Xenakisa, ukształtowaną przez wydarzenia polityczne XX wieku. Z kolei ojciec Giovanniego Sollimy, Eliodoro, nie zajmował się kompozycją awangardową, co sytuowało go nieco poza głównym nurtem muzyki jego czasów. Mimo to otrzymywał prestiżowe zamówienia kompozytorskie, był cenionym pedagogiem i utalentowanym pianistą. Moment, w którym jego sonatę wykona syn Giovanni, będzie wzruszającym wydarzeniem. Zagra on też własną kompozycję oraz sięgnie do swojej ukochanej twórczości ludowej. Zabrzmi tradycyjna muzyka włoska z Salento, malowniczego regionu położonego na „obcasie” tzw. włoskiego buta, a także muzyka Arboreszów – Albańczyków żyjących na południu Italii. Ich przodkowie uciekli pięć wieków temu ze swojej ojczyzny, którą zaatakowali Osmanowie, i dopłynęli do Sycylii, wyspy od zawsze wielokulturowej, gdzie jeden z biskupów oddał im ziemię do zasiedlenia. Dziś, po ponad pięciuset latach, Arboresze wciąż zachowują swoją kulturę i mówią starodawnym albańskim, językiem z czasów, gdy wyemigrowali. Podczas koncertu wysłuchamy też aranżacji bardzo mało znanego w Europie śpiewu Ngòmbì z kultury Pigmejów.

Genialny i nieobliczalny Sollima jest jednakowo autentyczny i ujmujący, niezależnie od tego, czy wykonuje muzykę dawną, współczesną, folk lub swoje opracowania popu (jak na poprzednich wrocławskich koncertach). Świadomie zestawia ze sobą odległe tradycje muzyczne, ponieważ potrafi odnaleźć w nich pokrewieństwo i pokazać je słuchaczom, którzy z jego koncertów wychodzą niemal w transie.

Cennik:

Wstęp wolny


Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Szczawno-Zdrój
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bielawa
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Bazylika Wniebowzięcia NMP
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Krzeszów
Ostatnie miejsca: 24
08
września 2019 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans w regionie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Legnica
08
września 2019 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bardo
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Bolesławiec
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
Hymny Kościoła koptyjskiego
Oleśnica
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
Głogów
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Centrum Kultury i Sztuki „Muza”
Pieśni z lasów i pól
Nowogrodziec
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Pieśni z lasów i pól
Środa Śląska
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
Syców
15
września 2019 | niedziela
godz. 18:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Weneckie inspiracje
Strzegom

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie