UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
26
Lutego 2020
środa
godz. 19:00
Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
Księcia Witolda 62–70, 50-203 Wrocław

Descensus Christi ad inferos

Wykonawcy:

Twórcy:
Kompozytor: Rafał Augustyn
Dyrygent: Agnieszka Franków-Żelazny
Koncepcja inscenizacyjna: Jarosław Fret

Wykonawcy:
Schola Gregoriana Silesiensis
Kantor: Robert Pożarski
Chór NFM
Chór im. Stanisława Krukowskiego

Partie solowe:
Chrystus – Michał Pytlewski
Trzej Rabini – Paweł Zdebski, Łukasz Wilda, Piotr Woroniecki
Leucjusz – Dawid Dubec
Karinus – Wolodymyr Andruszczak
Nikodem – Michał Kanafa
Annasz – Andrzej Górniak
Kajfasz – Marek Fras
Piekło – Mikołaj Bońkowski
Szatan – Robert Pożarski
Adam – Marek Paśko
Set – Krzysztof Domański
Michał Archanioł – Ewelina Wojewoda
Ewa – Agnieszka Ryman
Izajasz – Maciej Adamczyk
Jan Chrzciciel – Paweł Frasz
Dawid – Filip Chudzicki
Łotr – Andrij Szkrabiuk

Arciconfraternita del SS. Sacramento alla Madrice:
Lino Maida
Salvatore Castello
Flavio Modica
Franco Ognibene
Giuseppe Riggio
Pippo Sorce
Giuseppe Murana

Program:

Descensus Christi ad inferos – oratorium apokryficzne Rafała Augustyna w jedenastu częściach poprzedzone fragmentem liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu Arciconfraternita del SS. Sacramento alla Madrice z Mussomeli

 

Producent:

Co Jezus robił w Wielką Sobotę?

Kanoniczne ewangelie nie mówią o tym nic. W tzw. składzie apostolskim, czyli krótkim wyznaniu wiary, jest słynny passus: „Ukrzyżowan, umarł i pogrzebion. Wstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał” – i tak dalej. Ale w kanonicznym Credo nicejskim fragment o wstąpieniu znika. Są natomiast zapisy apokryficzne, w tym piękny tekst łaciński przełożony z greckiego starożytnego oryginału, wchodzący w skład tzw. Ewangelii Nikodema. Wartka i pełna perypetii akcja rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów poszukujących świadków zmartwychwstania Jezusa, a potem przenosi się do otchłani zwanej z grecka Tartarem, gdzie pod kluczem Piekła i Szatana czekają na wyzwolenie święci ojcowie, a także pramatka Ewa.

Rafał Augustyn pracował nad kompozycją Descensus Christi ad inferos (wśród innych zajęć) od lat 90., zainspirowany przez wybitnego filologa prof. Jerzego Woronczaka. Ukończone w roku 2016 oratorium wykonano po raz pierwszy na XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu i wtedy to Robert Pożarski, kreujący wirtuozowską partię Szatana, wpadł na pomysł wersji scenicznej.

Muzyka wykorzystuje różne idiomy stylistyczne, od chorału (nie bez elementów orientalizujących) poprzez średniowieczną technikę motetową po środki całkowicie współczesne; stanowi jednak całość zwartą i konsekwentną.
W spektaklu biorą udział trzy chóry: schola chorałowa, pełniąca rolę narratora, Chór NFM jako „turba”, czyli zbiorowość, dopełniający brzmienia „cantus firmus”, a także grono solistów: od głosu Jezusa, poprzez Adama i Ewę, proroków i patriarchów, króla Dawida, Annasza i Kajfasza, po groteskowego Szatana i jego sługi. Oprócz poważnego teologicznego namysłu i ciekawej psychologii tekst ten (i muzyka także) zawiera bowiem sporo humoru.

 

Podobne wydarzenia

26
września 2021 | niedziela
godz. 17:00
Koncerty wyjazdowe
Reformierte Kirche Volketswil
West Side Sinfonietta w Volketswil
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie