Koncerty wyjazdowe
Descensus Christi ad inferos
26.02.2020
śr.
19:00
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Program:

Descensus Christi ad inferos – oratorium apokryficzne Rafała Augustyna w jedenastu częściach poprzedzone fragmentem liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu Arciconfraternita del SS. Sacramento alla Madrice z Mussomeli

 

Producent:

Wykonawcy:

Twórcy:
Kompozytor: Rafał Augustyn
Dyrygent: Agnieszka Franków-Żelazny
Koncepcja inscenizacyjna: Jarosław Fret

Wykonawcy:
Schola Gregoriana Silesiensis
Kantor: Robert Pożarski
Chór NFM
Chór im. Stanisława Krukowskiego

Partie solowe:
Chrystus – Michał Pytlewski
Trzej Rabini – Paweł Zdebski, Łukasz Wilda, Piotr Woroniecki
Leucjusz – Dawid Dubec
Karinus – Wolodymyr Andruszczak
Nikodem – Michał Kanafa
Annasz – Andrzej Górniak
Kajfasz – Marek Fras
Piekło – Mikołaj Bońkowski
Szatan – Robert Pożarski
Adam – Marek Paśko
Set – Krzysztof Domański
Michał Archanioł – Ewelina Wojewoda
Ewa – Agnieszka Ryman
Izajasz – Maciej Adamczyk
Jan Chrzciciel – Paweł Frasz
Dawid – Filip Chudzicki
Łotr – Andrij Szkrabiuk

Arciconfraternita del SS. Sacramento alla Madrice:
Lino Maida
Salvatore Castello
Flavio Modica
Franco Ognibene
Giuseppe Riggio
Pippo Sorce
Giuseppe Murana

Lokalizacja:
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Księcia Witolda 62–70, 50-203 Wrocław

Co Jezus robił w Wielką Sobotę?

Kanoniczne ewangelie nie mówią o tym nic. W tzw. składzie apostolskim, czyli krótkim wyznaniu wiary, jest słynny passus: „Ukrzyżowan, umarł i pogrzebion. Wstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał” – i tak dalej. Ale w kanonicznym Credo nicejskim fragment o wstąpieniu znika. Są natomiast zapisy apokryficzne, w tym piękny tekst łaciński przełożony z greckiego starożytnego oryginału, wchodzący w skład tzw. Ewangelii Nikodema. Wartka i pełna perypetii akcja rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów poszukujących świadków zmartwychwstania Jezusa, a potem przenosi się do otchłani zwanej z grecka Tartarem, gdzie pod kluczem Piekła i Szatana czekają na wyzwolenie święci ojcowie, a także pramatka Ewa.

Rafał Augustyn pracował nad kompozycją Descensus Christi ad inferos (wśród innych zajęć) od lat 90., zainspirowany przez wybitnego filologa prof. Jerzego Woronczaka. Ukończone w roku 2016 oratorium wykonano po raz pierwszy na XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu i wtedy to Robert Pożarski, kreujący wirtuozowską partię Szatana, wpadł na pomysł wersji scenicznej.

Muzyka wykorzystuje różne idiomy stylistyczne, od chorału (nie bez elementów orientalizujących) poprzez średniowieczną technikę motetową po środki całkowicie współczesne; stanowi jednak całość zwartą i konsekwentną.
W spektaklu biorą udział trzy chóry: schola chorałowa, pełniąca rolę narratora, Chór NFM jako „turba”, czyli zbiorowość, dopełniający brzmienia „cantus firmus”, a także grono solistów: od głosu Jezusa, poprzez Adama i Ewę, proroków i patriarchów, króla Dawida, Annasza i Kajfasza, po groteskowego Szatana i jego sługi. Oprócz poważnego teologicznego namysłu i ciekawej psychologii tekst ten (i muzyka także) zawiera bowiem sporo humoru.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

NFM Orkiestra Leopoldinum w Bielsku-Białej
Alexander Sitkovetsky
21.04
niedz.
19:00
Bielsko-Biała, Cavatina Hall
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się