UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Grudnia 2020
niedziela
godz. 18:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Canticum canticorum | przeniesiony

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak  dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Solista Chóru Chłopięcego NFM – sopran chłopięcy
Matthew Venner  kontratenor
Daniel Elgersma  kontratenor
Maciej Gocman  tenor
Florian Cramer  tenor
Tomaš Kral  bas

Adam Woronowicz – narrator

Program:

G.P. da Palestrina Canticum canticorum

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Giovanni Pierluigi da Palestrina to jeden z najwybitniejszych kompozytorów doby renesansu. Był przedstawicielem szkoły rzymskiej, nurtu stylistycznego realizującego założenia soboru trydenckiego. Kompozytorzy z tego kręgu postawili na jak największą oszczędność emocji, wyważenie i doskonałość proporcji oraz jasność w przekazywaniu tekstu.

Monumentalny i bardzo liczny pod względem ilościowym dorobek kompozytorski Palestriny badacze przez długie lata uznawali za wzorcową realizację tych ideałów. Dokładnie z tego samego powodu w twórczości kompozytora przeważają obiektywne dzieła o treści religijnej, w których słuchacz na próżno szukać będzie silniejszych wzruszeń, nowatorskich rozwiązań czy skomplikowanej polifonii, która zdaniem kościelnych hierarchów mamiła zmysły i odwodziła od modlitwy. Wyjątkową pozycję w œuvre twórcy stanowi oparty na Pieśni nad pieśniami zbiór Canticum canticorum, napisany w 1584 roku i zadedykowany papieżowi Grzegorzowi XIII.

Dzieło Palestriny składa się z 29 pięciogłosowych motetów. Bynajmniej nie platoniczna relacja łącząca męża i żonę była odczytywana przez Kościół jako przymierze Izraela z Bogiem. Dla włoskiego kompozytora koncepcja boskiej miłości stała się pretekstem do stworzenia dzieła pełnego emocjonalnego żaru, odległego w wyrazie od kościelnej surowości, z którą słuchacze zwykli kojarzyć jego utwory. Wykonanie wyboru motetów ze zbioru Canticum canticorum to znakomita okazja, aby usłyszeć na żywo jedno z najbardziej cenionych dzieł mistrza epoki renesansu.

 

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 47
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie