UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Listopada 2020
piątek
godz. 20:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Trzy pokolenia

Wykonawcy:

Joseph Swensen* – dyrygent
Gośka Isphording – klawesyn
NFM Orkiestra Leopoldinum

*Przyjazd artysty jest uzależniony od sytuacji w Polsce i na świecie związanej z pandemią COVID-19.

Program:

W. Lutosławski Muzyka żałobna
G. Pstrokońska-Nawratil AoTeaRoa
K. Szymanowski II Kwartet smyczkowy op. 56 (opr. J. Swensen)

Czas trwania: 55'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

 

 

Gośka Isphording / fot. Joyce Vanderfeesten
Gośka Isphording / fot. Joyce Vanderfeesten

Na program tego fascynującego koncertu złożą się utwory trzech twórców reprezentujących kolejne pokolenia polskich kompozytorów. Dzięki dziełom Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil udamy się w podróż po kompletnie od siebie odmiennych muzycznych światach.

Pierwszym punktem programu będzie Muzyka żałobna Lutosławskiego, ukończona przezeń w 1958 roku i w tym samym roku prawykonana pod batutą Jana Krenza w Katowicach. To właśnie ten dyrygent sprowokował powstanie utworu, zamawiając go u kompozytora. Pragnął w ten sposób uczcić przypadającą w 1955 roku dziesiątą rocznicę śmierci węgierskiego twórcy Béli Bartóka. Lutosławski chętnie przystał na propozycję, jednak praca nad kompozycją przeciągnęła się w czasie o kilka lat. Rezultat zadowolił jednak autora, który tak wypowiedział się o tym surowym i poważnym utworze: „Stanowi on dla mnie początek nowego okresu, jest rezultatem długich doświadczeń. Usiłowałem stworzyć zespół środków, który stanie się moją własnością. I to jest właśnie pierwsze słowo wypowiedziane tym nowym dla mnie językiem, ale bynajmniej nie ostatnie”.

AoTeaRoa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil jest, jak zaznaczyła w jednym z wywiadów kompozytorka, dźwiękowym reportażem i odbiciem przeżyć związanych z podróżą do Nowej Zelandii. Tytuł w języku Maorysów oznacza dosłownie „Kraj Długiej Białej Chmury”. Artystka podzieliła utwór na  trzy części. Zgodnie z jej komentarzem Barkarola to „podziemna rzeka o ciemnym nurcie oświetlona przez miriady iskrzących świetlików”, Campanella jest „jeziorem przypominającym lustro ze strzelistą górą odbijającą się w krystalicznej głębi niczym granitowa katedra”, Toccata zaś opisuje dźwiękami „miejsce na kręgu ognia z niespokojnym pulsem obserwującej ziemi, która nie może zasnąć ... a ponad tą krainą – długa biała chmura...”. Utwór został prawykonany w roku 2019 w Katowicach.

Na zakończenie koncertu usłyszymy II Kwartet smyczkowy Szymanowskiego w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. To jedno z najbardziej oryginalnych, późnych dzieł tego twórcy powstało jesienią 1927 roku. W materiale muzycznym odnaleźć można echa fascynacji kulturą Podhala. Cytaty muzyki góralskiej łączą się z wymyślną kolorystyką i awangardową harmonią, pełną zgrzytliwych, dysonansowych współbrzmień. To muzyka raz tęskna, śpiewna, pełna melancholii, raz zaś dzika, brutalna i dosadna, zawsze jednak wciągająca i fascynująca siłą wyrazu. Samokrytyczny kompozytor pisał w jednym z listów: „Kwartet ten jakoś przestał mi się podobać i mam poważne wątpliwości co do jego wartości”. Tej surowej oceny w żadnym razie nie potwierdziła historia.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
55 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 47
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie