UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
27
Września 2020
niedziela
godz. 20:00
Kościół pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mielcu
ul. Ks. Arczewskiego 1 Mielec

Bach w Café Zimmermann

Wykonawcy:

Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – wiolonczela, kierownictwo artystyczne

Program:

J.B. Bach Uwertura g-moll IJB 11
P. Locatelli Concerto grosso f-moll op. 1 nr 8
J.F. Fasch Concerto F-dur, FaWV L:F6
F. Benda Sinfonia B-dur L1.10
J.S. Bach I Suita orkiestrowa C-dur BWV 1066


Jarosław Thiel / fot. Karol Sokołowski

Kawiarnia założona przez Gottfrieda Zimmermanna i zlokalizowana przy ulicy św. Katarzyny stanowiła ważny punkt na kulturalnej mapie XVIII-wiecznego Lipska. Było to bowiem miejsce, gdzie odbywały się koncerty zespołu Collegium Musicum, którym kierowali sławni kompozytorzy, w tym sam Johann Sebastian Bach. Utwory, które wypełnią wrześniowy wieczór, mogłyby zabrzmieć także podczas prowadzonych przez niego koncertów.

Odbywały się one w Café Zimmermann raz w tygodniu, a wstęp na nie był bezpłatny. Grano muzykę orkiestrową, kameralną, a także świeckie utwory chóralne i fragmenty oper. Wykonywano tam utwory starszego kuzyna autora Wariacji Goldbergowskich, Johanna Bernharda Bacha. W programie koncertu znajdzie się jeden utwór tego zapomnianego dziś kompozytora – Uwertura g-moll, rozpoczynająca jedną z czterech jego zachowanych suit. Urodzony w Bergamo Pietro Locatelli przeszedł do historii jako wirtuoz skrzypiec i kompozytor odpowiedzialny za dynamiczny rozwój technik gry na tym instrumencie. Twórca chętnie pisał także utwory orkiestrowe, do których należy Concerto grosso f-moll op. 1 nr 8. To poważny, dostojny i pełen zadumy utwór, w którym kompozytor zainspirował się twórczością Arcangela Corellego. Bach bardzo cenił twórczość nieco dzisiaj zapomnianego Johanna Friedricha Fascha. Podczas koncertu zabrzmi Concerto F-dur tego kompozytora, utwór przeznaczony na flet prosty, smyczki i basso continuo.

Wirtuozem skrzypiec był także pochodzący z Czech Franz Benda. W programie wieczoru znalazła się jego orkiestrowa Sinfonia B-dur. Pełne energii, a jednocześnie dość krótkie dzieło to dobre wprowadzenie do twórczości tego artysty. Ukoronowaniem koncertu będzie wykonanie siedmioczęściowej I Suity orkiestrowej C-dur samego Johanna Sebastiana. Utwór składa się z Uwertury, po której następuje sześć tańców. Są to kolejno: Courante, Gavotte, Forlane, Menuet, Bourrée i Passepied. Forma suity wywodzi się co prawda z Francji, ale była też niezwykle popularna w Niemczech, a świadectwem tego stanu rzeczy są właśnie cztery reprezentujące ją zachowane dzieła lipskiego kantora.

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie