UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Grudnia 2020
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Wariacje rokoko | online

Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero* – dyrygent
Tomasz Daroch – wiolonczela
Radosław Pujanek – skrzypce
NFM Filharmonia Wrocławska

*Przyjazd artysty jest uzależniony od sytuacji w Polsce i na świecie związanej z pandemią COVID-19.

Program:

P. Czajkowski Wariacje na temat rokoko A-dur op. 33
K. Dębski Dos lid far a jidisze fidl na skrzypce i orkiestrę smyczkową
M. Wajnberg Rapsodia na tematy mołdawskie na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 47 nr 3
M. Ravel Le tombeau de Couperin

Koncert będzie dostępny:

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej

 

Giancarlo Guerrero / fot. Łukasz Rajchert
Giancarlo Guerrero / fot. Łukasz Rajchert

W programie koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej znalazły się cztery bardzo różne kompozycje. Rozpocznie się on od dobrze znanego, lekkiego dzieła Piotra Czajkowskiego, następnie zabrzmią dwa utwory na skrzypce i orkiestrę smyczkową – jeden autorstwa Krzesimira Dębskiego, drugi Mieczysława Wajnberga, całość zaś zwieńczy barwne i efektowne dzieło Maurice’a Ravela.

Wariacje na temat rokoko to jedyny ważny utwór w dorobku Czajkowskiego przeznaczony na wiolonczelę jako instrument solowy. Tytuł może być mylący, ponieważ temat wykorzystany jako podstawa wariacji został skomponowany przez samego autora, jest jedynie podobny do muzyki epoki klasycyzmu. To pełen wdzięku i elegancji pastisz stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta, tak cenionego przez rosyjskiego twórcę. Dzieło składa się z tematu i ośmiu wariacji. Zespół akompaniujący soliście jest niewielki. Pod względem obsady kompozytor odwołał się do utworów doby klasycyzmu, wykorzystując flety, oboje, klarnety, fagoty, waltornie i smyczki. Podczas koncertu partię solową wykona Tomasz Daroch, jeden z najbardziej cenionych polskich wiolonczelistów młodego pokolenia.

Dębski to wszechstronny artysta, który w swojej twórczości nawiązuje do różnych stylistyk. Działa jako dyrygent, skrzypek jazzowy, pisze także muzykę filmową, teatralną, baletową i klasyczną przeznaczoną na przeróżne składy. Swoje podejście do komponowania podsumował w następujący sposób: „Pracowałem niemal w każdej branży muzycznej. Rockowcy uważają mnie za muzyka rockowego, jazzmani za jazzmana, jeszcze inni za kompozytora muzyki filmowej. Tymczasem wiem, że mój świat to świat muzyki poważnej. Na komponowanie muzyki poważnej, współczesnej, poświęcam około osiemdziesięciu procent czasu – a niekiedy nawet więcej”. Podczas koncertu zabrzmi dzieło Dębskiego Dos lid far a jidisze fidl na skrzypce i orkiestrę smyczkową, prawykonane w 2009 roku. Następnie wysłuchamy Rapsodii na tematy mołdawskie na skrzypce i orkiestrę smyczkową, kompozycji autorstwa Wajnberga, ukończonej przezeń w 1949 roku. Chociaż twórca ten przyszedł na świat w Warszawie i tam się kształcił, to w zasadzie całe dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim. Jego bogata spuścizna dopiero teraz zyskuje popularność.

Le tombeau de Couperin Ravela jest, podobnie jak dzieło Czajkowskiego, stylizacją muzyki przeszłości, tym razem jednak za wzór posłużyła twórcy barokowa suita, będąca zbiorem tańców. Oryginalna sześcioczęściowa wersja fortepianowa powstała w latach 1914–1917, a każde z ogniw zostało poświęcone pamięci innej bliskiej kompozytorowi osoby, która poległa podczas działań wojennych. Tytuł utworu może sugerować, że jest on też hołdem złożonym François Couperinowi. Ravel podkreślał jednak, że chodziło mu o francuską muzykę na instrumenty klawiszowe w ogóle. W 1919 roku zorkiestrował cztery części suity – Prélude, Forlane, Menuet i Rigaudon. W takiej wersji ten barwny i pełen uroku utwór cieszy się znaczną popularnością.

 

Podobne wydarzenia

17
stycznia 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
In nativitatem Domini canticum | online
Transmisja online bez publiczności

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie