Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert
Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Po burzy | online / retransmisja
14.02.2021
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Program:

Matthew Locke Introduction, Canon 4 in 2, Lilk, Curtain Tune – muzyka do sztuki The Tempest
Antonio Vivaldi Agitata da due venti – aria z opery Griselda RV 718
Geminiano Giacomelli / Antonio Vivaldi Sposa son disprezzata – aria z pasticcio Bajazet
Carl Heinrich Graun No, no di Libia fra le arene z opery Silla
Georg Friedrich Händel Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6, HWV 324
Antonio Vivaldi Zeffiretti che sussurrate z opery Ercole su’l Termodonte RV 710
Georg Friedrich Händel Un pensiero nemico di pace – aria z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46a, Brilla nell’alma z opery Alessandro HWV 21

Czas trwania: 55'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

 

Broszura programowa
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Koncert Giovanniego Antoniniego, Julii Lezhnevy i zespołu Il Giardino Armonico był spotkaniem z wybitnymi kompozytorami epoki baroku – Georgiem Friedrichem Händlem, Geminianem Giacomellim, Carlem Heinrichem Graunem, Matthew Lockiem i, last but not least, Antonim Vivaldim. Materiał zarejestrowano 12 września 2020 roku, podczas 55. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. Dobór dzieł pozwolił spojrzeć na dorobek tych twórców z wielu perspektyw.

Locke był czołowym angielskim kompozytorem muzyki teatralnej, który żył przed Henrym Purcellem. Jednym z najbardziej znanych jego utworów jest muzyka sceniczna do wystawionej w kwietniu 1674 roku sztuki The Tempest (Burza), będącej luźną adaptacją dzieła Williama Szekspira, przygotowaną przez poetę Thomasa Shadwella. Locke użył w niej – jako pierwszy na Wyspach – artykulacji tremolo w partii instrumentów smyczkowych. Polega ona na szybkim powtarzaniu dźwięków, co ma za zadanie zwiększenie napięcia. W programie koncertu znalazły się cztery części z muzyki do tej sztuki: Introduction, Canon 4 in 2, Lilk oraz Curtain Tune.

Współcześnie pamiętamy Vivaldiego głównie jako twórcę koncertów instrumentalnych, jednak ten niezwykle płodny artysta pisał także bardzo liczne i cieszące się wielkim powodzeniem opery. W programie znajdą się dwie arie z dzieł Rudego Księdza – brawurowa Agitata da due venti z opartej na wątkach z Dekameronu opery Griselda oraz liryczna Zeffiretti che sussurrate z opery Ercole su’l Termodonte (Herkules w Termodoncie). W XVIII wieku nie istniało jeszcze pojęcie prawa autorskiego, a kompozytorzy swobodnie wykorzystywali w swych pracach mniej lub bardziej zmienione arie z oper swoich kolegów po fachu. Robił tak też Vivaldi, a aria Sposa son disprezzata z jego opery Bajazet (inny wariant tytułu to Il Tamerlano) to tak naprawdę lekko zmieniona aria z opery La Merope Giacomellego. Tego typu opery były określane jako „pasticcio”, co oznacza dosłownie… pasztet.

Niemiecki kompozytor i tenor Graun był w swoich czasach jednym z najbardziej cenionych autorów oper w stylu włoskim. Jego znakomitą, choć dziś mało znaną twórczość przypomni dramatyczna aria No, no di Libia fra le arene z opery Silla z 1753 roku. Z kolei Händel to obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów doby baroku, słynny zarówno ze względu na swoje dzieła instrumentalne, jak i wokalno-instrumentalne. Podczas koncertu zabrzmią jego dwie arie – gwałtowna Un pensiero nemico di pace z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno (Triumf Czasu i Rozczarowania) oraz nie mniej atrakcyjna Brilla nell’alma z opery Alessandro. Wspaniałym dopełnieniem programu będzie Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się